Ve sdělovacích prostředcích byla nedávno znovu diskutována otázka kauzy podezření ze spáchání trestného činu velitele letadla společnosti Smartwings, související s vážným incidentem – vysazením pohonné jednotky, ke kterému došlo za letu dne 22. srpna 2019. Jelikož dotazy byly směřovány i k Úřadu pro civilní letectví (ÚCL), od kterého je veřejností očekáván další postup, rozhodl se Úřad shrnout nejdůležitější informace k dosavadnímu průběhu řízení a jeho možnému vývoji.
Nehledě na vývoj samostatné kauzy ve věci posouzení správnosti chování velitele letadla však ÚCL považuje za vhodné sdělit, že Úřadem byl v letech 2019 a 2020 v souvislosti s uvedeným vážným incidentem veden audit leteckého provozovatele, společnosti Smartwings. I díky obměněnému vedení společnosti a jeho aktivní spolupráci na řešení tohoto vážného incidentu bylo dle názoru Úřadu dosaženo u leteckého provozovatele nápravy systému tak, aby k podobným událostem již nedocházelo.
Dále je uvedena stručná rekapitulace zásadních milníků tohoto případu.
Datum | Událost |
22.08.2019 | Vysazení pohonné jednotky nad Řeckem, přistání proběhlo v cílové destinaci – Praha-Ruzyně. Provozovatel podal o události hlášení v souladu s pravidly. |
23.08.2019 | ÚCL zahájil sběr dat a podkladů. Podle tehdejšího názoru provozovatele se jednalo o standardní řešení situace. Proběhlo prvotní vyhodnocení známých skutečností ze strany ÚCL a bylo přijato rozhodnutí, že se nejedná o akutní systémové ohrožení. |
26.08.2019 | ÚCL po důkladném vyhodnocení podkladů a vzhledem k medializaci kauzy považoval za důležité vydat prohlášení na svém webu. |
27.08.2019 | Byly vyžádány konkrétní písemné podklady od provozovatele, včetně doporučení ÚCL postavit velitele letadla mimo službu z důvodu eliminace tlaku na jeho osobu při výkonu práce pilota. |
29.08.2019 | Provozovatel staví velitele letadla mimo službu. |
05.09.2019 | Provozovatel předal ÚCL první verzi závěrečné zprávy s návrhem nápravných opatření, velitel letadla byl provozovatelem odvolán z exekutivních funkcí. |
18.09.2019 | Došlo k zahájení správního řízení s velitelem letadla, jehož součástí bylo předběžné opatření – zákaz výkonu činnosti jako velitel letadla v obchodní letecké dopravě. |
23.09.2019 | Velitel letadla se odvolal proti předběžnému opatření k Ministerstvu dopravy a vznesl námitku k podjatosti ředitele ÚCL, což vedlo k faktickému přerušení správního řízení s velitelem letadla do doby rozhodnutí Ministerstva dopravy o podjatosti ředitele ÚCL. |
04.10.2019 | Ministerstvo dopravy zrušilo předběžné opatření, o podjatosti bude rozhodovat v jiném řízení. |
07.10.2019 | Úřadu pro civilní letectví se na tento vážný incident dotázala Policie ČR a vyžádala si od ÚCL dostupné podklady. |
18.10.2019 | Policie ČR oznámila Úřadu, že byly zahájeny úkony trestního řízení s velitelem letadla, což znamená, že i bez ohledu na rozhodnutí Ministerstva dopravy o podjatosti ředitele ÚCL nelze ve správním řízení s velitelem letadla pokračovat a je zapotřebí vyčkat výsledku trestního řízení. |
23.07.2020 | Byla vydána Závěrečná zpráva ÚZPLN. |
24.9.2021 | Řízení bylo ukončeno usnesením Městského státního zastupitelství v Praze, kterým bylo rozhodnuto, že ve věci nejde o podezření ze spáchání trestného činu a kterým se se věc odevzdává Úřadu pro civilní letectví k projednání přestupku. |
21.10.2021 | Městskému státnímu zastupitelství v Praze byla zaslána žádost Úřadu pro civilní letectví o postoupení výše uvedené věci, neboť přes informace publikované i ve sdělovacích prostředcích nebyl spis oficiální cestou stále obdržen. |
29.10.2021 | Úřadem byl obdržen spis ve výše uvedené věci, na základě usnesení Městského státního zastupitelství v Praze. S ohledem na výše uvedenou námitku podjatosti nemůže ÚCL v dané věci rozhodovat. |
1.11.2021 | Úřadem byl spis předán Ministerstvu dopravy, jako doplnění podkladů k rozhodnutí v rámci řízení o námitce podjatosti ředitele ÚCL, které je podmínkou pro umožnění dalších správních kroků činěných Úřadem pro civilní letectví. |