Již delší dobu se zvyšuje počet žadatelů, kteří chtějí provozovat letadlo zapsané v Leteckém rejstříku České republiky, které ale nepodléhá dozoru dle evropské legislativy.
Na leteckých dnech v ČR i v Evropě se ukazuje zvýšený zájem veřejnosti o letadla, jejichž význam v dobách minulých vede milovníky historie letectví k jejich záchraně a zachování pro budoucí generace. Statické nefunkční muzejní exponáty však tuto techniku v plné kráse nemohou nikdy ukázat.
Proto se Úřad pro civilní letectví rozhodl vyjít vstříc provozovatelům historických letadel zavedením kategorie letadel Historická (HISTORIC). To je i v souladu s doporučením Evropské konference civilního letectví (ECAC), která na plenárním zasedání v Paříži 18. 05. 2016 doporučila přijetí této kategorie. Přijaté doporučení má přispět k podpoře veřejnosti v zájmu o historii letectví.
Současně ECAC doporučuje, aby letadla zařazená do kategorie HISTORIC (přestože tato letadla mají osvědčení letové způsobilosti ve zvláštní kategorii), se mohla volně pohybovat na území členských států EASA.
ÚCL může vydat letadlům, u nichž nebylo možno prokázat v plném rozsahu splnění předpisové základny, ZOLZ s takovými omezeními, která vyplynou z neprokázaných požadavků stanovené předpisové základny, zaručí přijatelnou míru bezpečnosti letového provozu a vyloučí újmu na zdraví, resp. škody na majetku třetích osob, v těchto zvláštních kategoriích způsobilosti:
Byl vydán Poradní oběžník PO/TI-L8A.2.7.6.1.d „Vydávání Zvláštního osvědčení letové způsobilosti (ZOLZ) letadlu v kategorii HISTORICKÁ“, ve kterém jsou podrobně popsány požadavky na letadla v této kategorii letové způsobilosti.
Legislativní změny předpisů L8/A a L6/II, které existenci této zvláštní kategorie letové způsobilosti zakotví do základního předpisového rámce, budou uveřejněny v říjnu 2024.
Jak již bylo výše uvedeno, jedná se o letadla, u kterých v minulosti proběhl úplný certifikační proces. Lze předpokládat, že zejména starší letadla nemají zachovanou certifikační dokumentaci v plném rozsahu, a tak nebudou schopna plně vyhovět požadavkům uvedeným ve zmíněném PO. Pak bude nutné chybějící certifikační podklady (včetně případných odchylek od původního typového stavu, změn lhůt údržby apod.) individuálně prokázat dodatečným způsobem, stanoveným ÚCL.
Tento dodatečný proces pro letadla v kategorii HISTORIC je v některých bodech v podstatě shodný s průkazem letadla v ostatních zvláštních kategoriích letové způsobilosti. Schematicky jsou procesy, vedoucí k vydání ZOLZ ukázány na následujícím obrázku. Upozorňujeme, že znázorněné procesy jsou pouze ilustrativní, kategorie RESTRICTED a LIMITED pro přehlednost do obrázku není zahrnuta.
Kontakty
V případě dotazů se obracejte na:
Jméno | Funkce | Kontakty |
Ing. Vít Zárybnický | Ředitel Sekce technické | zarybnicky@caa.cz 225 421 135 |
Ing. Marek Lapiš, PhD. | Ředitel Odboru certifikace a inženýringu | lapis@caa.cz 225 422 762 |
Ing. Jaroslav Seyfried | Ředitel Odboru způsobilosti letadel v provozu | seyfried@caa.cz 225 421 843 |
Ing. Pavel Valenta | Vedoucí Oddělení malých letadel | valenta@caa.cz 225 421 735 |
Ing. Pavel Síba | Vedoucí Oddělení certifikace výrobků | siba@caa.cz 225 422 796 |
Poslední aktualizace: 30. 08. 2024
Správce stránky: Oddělení certifikace výrobků