Sdělení o zkouškách teoretických znalostí na získání průkazu pilota PPL(A/H) a LAPL(A/H)

7. 2. 2020

ÚCL od roku 2020 při zkouškách teoretických znalostí (v řadě dokumentů označované jako teoretické zkoušky) na získání průkazu pilota PPL(A/H) a LAPL(A/H) uplatňuje novou databázi zkušebních otázek. Ta vychází z požadavků nařízení (EK) č. 1178/2011 v platném znění Způsobilost letových posádek na kurzy teoretických znalostí a zkoušky teoretických znalostí PPL(A/H) a LAPL(A/H), které jsou uvedeny v Part-FCL.115 a 120 a Part-FCL210 a 215. Příslušné podrobné osnovy pro kurzy teoretických znalostí a zkoušky teoretických znalostí jsou uvedeny v AMC1 FCL.210; FCL.215.

Databáze zkušebních otázek byla vytvořena podle uvedené osnovy kurzu teoretických znalostí a s využitím platných leteckých předpisů / Annexů ICAO a učebnic pilota, které jsou používané ve výcvikových organizacích, jsou v distribuci knižních obchodů a plně dostačují pro splnění stanovených požadavků.

Ke zkoušce teoretických znalostí PPL(A/H) a LAPL(A/H) na ÚCL je připuštěn pouze uchazeč, který doložil osvědčení vydané organizací pro výcvik pilotů (ATO / DTO) potvrzující, že požadovaný kurz teoretické výuky v rozsahu minimálně 100 hodin úspěšně absolvoval a je doporučen ke zkoušce teoretických znalostí na ÚCL.

Podnětem pro aktualizaci databáze zkušebních otázek bylo zejména:

1) poslední částečná aktualizace teoretických otázek byla přibližně před 10 lety, přičemž stávající předpisová základna již byla aktualizována nebo i změněna, včetně některých postupů. Stávající používané otázky byly porovnány s požadavkem AMC 1 FCL.210, FCL.215 Osnova teoretických znalostí pro průkaz PPL(A/H) a LAPL(A/H) a bylo konstatováno, že tyto požadavky nejsou plněny,

2) na základě připomínek examinátorů, že někteří studenti nemají teoretické znalosti při praktické zkoušce, i když absolvovali zkoušku teoretických znalostí PPL(A)/LAPL(A) na ÚCL, byl v druhé polovině roku 2019 zahájen průzkum v českém i anglickém jazyku formou dotazníku k uchazečům, kteří prováděli teoretické zkoušky a to zejména: V jaké výcvikové organizaci prováděli výcvik, kolik teoretických hodin absolvovali jako student na učebně, zda měli možnost konzultovat teoretickou výuku s vyučujícím, jaké učební materiály použili, nebo byly používány pro výuku. Tento dotazník byl dobrovolný a anonymní. Uváděné údaje byly velice rozdílné u jednotlivých výcvikových organizací a vedly k závěru, že stávající otázky nemusí dostatečně prověřovat znalosti uchazečů,

3) z veřejnosti byl podán podnět, aby otázky byly koncipovány tak, aby mohl být počet otázek určený pro každý předmět dělitelný 4 a mohlo tak být deklarováno přesné rozhraní nad a pod hranicí úspěšnosti tj. 75 %.

ÚCL tímto žádá výcvikové organizace na zajištění důsledné přípravy uchazečů ke zkoušce. ÚCL současně informuje, že vzhledem k nové databázi zkušebních otázek, pokud by nastal případ nejasného výkladu obsahu otázky, je možno postupovat v souladu se Zkušebním řádem ÚCL CAA-ZLP-060, bod 5.5.2 Reklamace otázek.

In case of any confusion or a problem, please leave us a message here
Site author: Editor in Chief

Leave a message:

Thank you for your interest in contacting us. We will send you the answer to the email address you provided us below. In case of questions not related to this page, please use the options in the section Contacts.
Your complaint will be dealt with by: Editor in Chief