Jaké doklady jsou potřeba k provozu UAS v obci?

Co se týče reálných možností provozu v zastavěném území obce a dokladů, které má mít provozovatel k dispozici, zde je situace následující:

K provozu v tzv. „otevřené“ kategorii provozu by měl provozovatel UAS předložit:

  • registraci provozovatele (dokument, kterým Úřad vydal unikátní kód provozovatele UAS, resp. unikátní kód provozovatele samotný (ve tvaru CZE87astrdge12k8);
  • doklad o absolvování online výcviku dálkově řídícího pilota (způsobilost A1/A3) (pro všechny bezpilotní systémy);
  • osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota (způsobilost A2) (povinnost pouze pro bezpilotní letadla od 500 g hmotnosti do 2.000 g);
  • doklad o pojištění (vyloučíme-li možnost individuálního rekreačně-sportovního provozu UAS, musí být provoz UAS dle aktuálně platného regulačního rámce pojištěn v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004 v platném znění).

                Zde je třeba dodat, že praktické možnosti takového provozu v zastavěném území obce jsou velmi omezené. Provoz „otevřené“ kategorie by měl být vnímán zcela nekonfliktně – do zastavěného území se dostanou pouze podkategorie provozu A1 (do 500 g) a A2 (do 2.000 g), letadla podkategorie A2 musí navíc držet min. vzdálenost od osob 50 m. Přelétávání osob, prostředků a staveb, včetně jakýchkoliv komunikací resp. infrastruktury, nepřipadá v této kategorii provozu aktuálně v úvahu.

K provozu v tzv. „specifické“ kategorii provozu by měl provozovatel UAS předložit vedle dokladů uvedených výše:

  • Oprávnění k provozu, vydané Úřadem v individuálním správním řízení rozhodnutím.

Pravost dokumentů je pochopitelně možné ověřit dotazem na Úřad.

V každém případě by měl mít provozovatel UAS, a tedy i vlastník případně provozovatel nemovitosti, jasno v zamýšlené oblasti provozu. Tato by měla být jasně vymezena, ideálně mapovým podkladem, a měla by být nepřekročitelná. Ze zamýšlené oblasti provozu by mělo být evidentní, jaké konflikty provozovatel UAS prakticky řeší a tedy jaká rizika by měl vlastník případně provozovatel nemovitosti vzít na vědomí a případně ošetřit provozními omezeními (např. vhodný ořezem oblasti provozu, vytipováním vhodného času realizace, způsobem řešení mimořádných situací apod.).

Povinnost provozovatele bezpilotního systému (UAS) žádat o vlastníka pozemku o písemný souhlas se vzletem, přistáním a souvisejícími činnostmi provozovatele UAS vyplývá aktuálně z prováděcí ust. § 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb., kterou se provádí letecký zákon, ve znění pozdějších předpisů. Do jaké míry zůstane tato povinnost zachována v podmínkách uplatňovaného společného evropského rámce pro provoz UAS v tuto chvíli není jasné (tento povinnost neobsahuje; jde o národní požadavek), ale aktuálně jde o povinnost platnou a v praxi uplatňovanou, jejíž smyslem je mj. prevence konfliktů a žádoucí respektování vlastnických práv.

Ve vztahu ke stavbám pak koordinace provozovatele UAS vyplývá z povinnosti respektování bezpečných vzdáleností k osobám, které se mohou nacházet i v prostředcích nebo právě stavbách a mohou být ohroženy provozem bezpilotního systému i zde.

In case of any confusion or a problem, please leave us a message here
Site author: Aeronautical Operations Division

Leave a message:

Thank you for your interest in contacting us. We will send you the answer to the email address you provided us below. In case of questions not related to this page, please use the options in the section Contacts.
Your complaint will be dealt with by: Aeronautical Operations Division