Renovace hrobu Boženy Laglerové

23. 10. 2024

Zanedbaného hrobu první české pilotky Boženy Laglerové se ujal Klub leteckých novinářů, na vlastní náklad provedl rekonstrukci a dne 23.10.2024 byla odhalena jeho rekonstruovaná podoba.

Připojujeme tiskovou zprávu Klubu leteckých novinářů:

„La AVIADORA“ Božena LAGLEROVÁ – vzpomínka na první českou pilotku

Božena Gabriela Vítězslava LAGLEROVÁ se narodila na pražských Vinohradech 11. prosince 1886. Byla velice hudebně nadaná a v roce 1906 absolvovala konzervatoř v oboru operní zpěv. Její první pěvecké kroky ji vedly do souboru Vinohradského divadla.

Činorodá a tvořivá letora Boženy Laglerové se rozvíjela i ve výtvarném směru. Studovala u profesora Drahoňovského na umělecko průmyslové škole sochařství. V roce 1908 se stala sólistkou Vinohradského divadla, ale její kariéra sólistky netrvala dlouho. Krátce před premiérou ji postihla ztráta hlasu a nahradila ji jedna z kolegyň. Po tomto neúspěchu se za nějaký čas vydala do Paříže pokračovat v dalším studiu zpěvu. Setkávala se tam v uměleckých kruzích s celou řadou nejen známých umělců, ale i s významnými osobnostmi tehdejšího společenského života jako napřklad i s Milanem Rastislavem Štefánikem.

Po návratu do Prahy ji zaujalo vše okolo nového technického fenoménu – aviatiky. Její švagr, prof. Václav Felix byl nadšeným obdivovatelem všeho co létalo a jeho nadšení pro aviatiku a létání s letadly těžšími vzduchu jí uhranulo natolik, že se rozhodla získat pilotní průkaz. Vypravila se do Borku u Postupimi do pilotní školy Hanse Gradeho, který byl v té době konstruktérem a výrobcem lehkých jednomístných letounů. Pilotní výcvik pro Boženu Laglerovou probíhal velice úspěšně a mezi ostatními adepty létání patřila mezi premianty. Bohužel při závěrečné zkoušce v květnu 1911, díky nezaviněné technické závadě havarovala a vážně si poranila nohu, což ji na delší dobu vyřadilo z úsilí získat pilotní půkaz. Ke zkoušce se tak dostala až 27. září téhož roku. Díky této nezaviněné přestávce ve výcviku se stala „jen“ druhou pilotkou v tehdejším Německu, ale v Rakousko-Uhersku byla bezkonkurenčně první ženou-pilotkou. V té době bylo v celém Rakousko-Uhersku 37 držitelů

pilotní licence a mezi muži jediná žena!

Božena Laglerová byla častou účastnicí mnoha leteckých exhibicí a veřejných vystoupení v Čechách. Létala také na leteckých soutěžích v zahraničí a v Hannoveru za své letecké umění získala stříbrný pohár. Podnikla i cestu za oceán a na Kubě vystupovala na mnoha předváděních a její cesta skončila na Haiti. Mazaný impresário zmizel i s pokladnou a pro Boženu Laglerovou nastaly velké potíže. Nakonec se po strastiplné a dobrodružné cestě vrátila domů. Bez letadla a bez prostředků. Na začátku první světové války se pokoušela hlásit do služby v armádním letectvu, ale jako ženu ji rezolutně odmítli.

Po válce se provdala za leteckého instruktora a odborníka na fotogrammetrii Josefa Peterku a přestala létat. Po zbytek života se věnovala propagaci letectví a létání a výuce zpěvu. Její hrob na Bubenečském hřbitově po smrti jejího manžela osiřel a pomalu pustnul. Od roku 1998 neměl nájemní smlouvu a byl v majetku města. Zub času vykonal své. Náhrobek z umělého kamene zvětral, nápisy na náhrobku se staly nečitelnými a náhrobek byl na několika místech neopravitelně popraskaný.

Za zmínku k příběhu Boženy Laglerové stojí i ta skutečnost, že u nás známý a adorovaný Ing. Jan Kašpar, na rozdíl od Boženy Laglerové, licenci pilota nikdy nezískal. O jeho věhlas se velkou mírou zasloužil vlivný novinář Jaroslav Kalva, který hodně dlouho Jana Kašpara přemlouval k tomu, aby ho v jeho stroji svezl. Nakonec svolil a Kalva se mu odvděčil spoustou oslavných článků v tehdejším tisku. Dodnes sláva Ing. Kašpara trvá a okolo jeho osoby se šíří všelijaké nejasnosti, pramenící neznalostí některých dnešních novinářů. A jak už to tak bývá, málokdo napsané konfrontuje se skutečností a mýtus pak zůstává a léty narůstá. A tak se dnes můžeme na různých sociálních sítích dočíst například to, že Ing. Kašpar byl konstruktérem letadel, což je jen neopodstatněný dohad. Málokdo dnes ví, že letadlo Blériot si pořídil za půjčené peníze od jeho strýce Ing. Františka Čiháka a za velké morální podpory bratrance Evžena Čiháka, který naopak zkonstruoval a postavil několik letadel, se kterými pak létal. Hodně se můžete dočíst i v útlé knize Evžena Čiháka s názvem „Jak jsem létal a padal“. Evžen Čihák zemřel ve věku 72 let v roce 1958. Jeho vnuk, také Evžen Čihák, po svém dědovi nadšení pro létání nezdědil a žije v zaslouženém důchodu nedaleko Prahy.

Téměř vůbec se neví nic o tom jak Ing. Jan Kašpar skončil. Prohospodařil zděděný majetek po svém otci a spáchal sebevraždu… 

Nicméně určitě mezi průkopníky našeho letectví nezpochybnitelně patří…

Před více jak deseti lety, se Klub leteckých novinářů ČR začal o osud hrobu naší první pilotky zajímat a hledat cestu jak nejen hrob, ale také jméno paní Boženy Laglerové naší veřejnosti připomenout. František Kučera s kolegou Janem Kissem a Ing.Vladimírem Handlíkem, z muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, podnikli mnoho kroků k možné nápravě. „Bohužel Jan Kiss během naší činnosti zemřel a museli jsme přidat na úsilí, abychom náš plán obnovit hrob paní Boženy Laglerové  úspěšně zvládli. Hodně potíží a velké zpoždění nám způsobil Covid a astronomický nárůst všech cen, ale nepolevili jsme. Upravili jsme grafické provedení náhrobku a obohatili ho o portrét paní Laglerové a o skicu letounu Grade, se kterým Božena Laglerová létala. Nebylo to snadné a zdařilo se to jen díky nezištné pomoci malíře a grafika pana Miroslava Vomáčky, který je autorem obou obrazů na náhrobku. Dlouho jsme uvažovali o tom, že by na náhrobku měla být kovová maketa letadla Grade, ale nakonec pro možné napadení zlodějů kovů jsme zvolili grafiku přímo na kameni, která zloděje kovů nijak neláká.“ dodává František Kučera, předseda Klubu leteckých novinářů ČR.

Původně plánovaná cena renovace okolo 50.000 Kč se nakonec vyšplhala na 107.000 Kč. Pomohli nám dárci z veřejné sbírky, se kterou nám pomohly časopisy AeroHOBBY a Pilot. Sbírka, do které přispělo dvanáct dárců vynesla 12.000 Kč. Zbývající podstatnou část, 95.000 Kč,  uhradil Klub leteckých novinářů ČR při Syndikátu novinářů ČR.

Zásadní morální a organizační pomoc nám poskytli hlavní patroni obnovy hrobu Boženy Laglerové Úřad civilního letectví ČR a Řízení letového provozu ČR. Mediálními partnery našeho projektu jsou redakce časopisů AeroHOBBY a PILOT.  Dalšími partnery jsou Syndikát novinářů ČR, Museum Metoděje Vlacha Mladá Boleslav, Klub generála Janouška, z.s. a Česká Asociace Pilotek.

V Praze dne 8. října 2024

In case of any confusion or a problem, please leave us a message here
Site author: Editor in Chief

Leave a message:

Thank you for your interest in contacting us. We will send you the answer to the email address you provided us below. In case of questions not related to this page, please use the options in the section Contacts.
Your complaint will be dealt with by: Editor in Chief