Na základě obdržených dotazů k novým podmínkám pro seznamovací lety uveřejnila sekce letová odpovědi na nejčastější dotazy k tomuto tématu.
ANO. I když je seznamovací let v duchu předpisových požadavků EU letem za úplatu, tedy
obchodní leteckou dopravou (OLD), je na základě odchylky od pravidel pro OLD a jasně
stanovených podmínek poskytovatel takových letů osvobozen od plnění poměrně složitých
pravidel a od procesu osvědčování, který je na provozovatele OLD kladen.
V minulosti se sekce letová v rámci své dozorové činnosti setkala s tím, že je institut tohoto
letu využíván pro masové provádění obchodní letecké dopravy, především tzv. vyhlídkových
letů, aniž by byly dodržovány účel a podmínky, které evropská legislativa pro tyto lety
stanovila. Z tohoto důvodu bylo přikročeno ke změnám, která by měly zajistit, že budou
pravidla stanovená evropskou regulací dodržována a nebude docházet k různým výkladům
toho, co je možné a co už ne.
Dále je nutné upozornit, že sekce letová v minulosti řešila i několik podnětů osvědčených
provozovatelů obchodní letecké dopravy, kteří upozorňovali na využívání tohoto institutu
v masovém měřítku a tím narušování obchodního prostředí a rovných podmínek v rámci
segmentu obchodní letecké dopravy.
Nejedná se tedy o unáhlenou změnu, která by nebyla podložena dostatkem podkladů, jak
bude uvedeno dále, ale o transparentní deklaraci postoje úřadu při svém státním dozoru.
ANO i NE. Dokument CAA-SL-102-n-24 vychází z původních podmínek, ale protože byla
změněna struktura původního dokumentu a přistoupili jsme k zavedení více změn, přijali jsme
rozhodnutí, že původní dokument bude nahrazen zcela novým vydáním.
Základní účel je buď získat nové zájemce o výcvik (ATO, DTO), nebo nové členy pro organizace
založené za účelem propagace sportovního a rekreačního létání (v našich podmínkách obvykle
aerokluby).
Základní podmínky pro tyto lety jsou pak následující – lety jsou prováděny nesložitými letadly,
příjem z nich zůstává uvnitř organizace, která je provádí; a pokud se jich účastní zájemci z řad
veřejnosti, pak představuje pouze okrajovou činnost. Nemůže být tedy ze své podstaty a na
základě této podmínky prováděna jako hlavní činnost poskytovatele, která by měla zajistit jeho
fungování či dokonce zisk. A mělo by se jednat o krátký let.
ANO. Sekce letová již dva roky před uveřejněním této změny získává pravidelně informace od
poskytovatelů těchto letů o počtu letových hodin určených pro seznamovací lety v porovnání
s celkovým ročním náletem. Dále inspektoři sekce letové po stejnou dobu provádějí
pravidelné kontroly poskytovatelů zaměřené na tento druh letu. Během těchto kontrol
získávali nejen informace, ale i zpětnou vazbu na podmínky a regulační rámec stanovený sekcí
letovou.
V rámci vlastního šetření pak sekce letová získala povědomí o tom, jakým způsobem jsou tyto
lety subjekty nabízeny, včetně například doby jejich trvání.
Poměrně vágní vymezení v rámci poradenského materiálu agentury EASA k tomuto pojmu
vedlo v minulosti k různým výkladům, co je okrajová činnost a kolik letových hodin může
představovat. Subjekty často na základě naší dozorové činnosti opomíjely výše uvedenou
základní podmínku, že seznamovací lety nemůžou být prováděny jako jedna z hlavních činností
pro získávání zisku.
Zásadním ukazatelem pro stanovení 20% hranice nebo stropu 150 hodin/ročně byla ovšem
data, která jsme získali v rámci činnosti uvedené výše. Z hlášených hodin, které jsme získali za
poslední dva roky, nám vychází 20% hranice jako průměrná hodnota určená na seznamovací
lety, přičemž strop 150 hodin je vysoce nad tímto průměrem. Hodnotu celkového počtu hodin,
která se přiblížila 150 hodinám, nám nahlásilo pouze 8 subjektů z celkem více než stovky
evidovaných subjektů.
Další podrobnosti a vysvětlení pak můžete najít v bodu 3.3 nových podmínek.
Definice seznamovacího letu uvádí obecně, že seznamovací let je krátký let za úplatu. Opět se
jedná o velice vágní vymezení, které dává prostor pro různé výklady a nedodržení podmínek
pro tyto lety, včetně zachování jeho účelu.
V rámci vlastního šetření si sekce letová provedla průzkum trhu a nabídek seznamovacích letů,
z kterých víme, že délka seznamovacího letu je nabízena v rozmezí 15-30 minut. Z těchto údajů
jsme vycházeli a přidali ještě 10 minut rezervu.
Sekce letová při stanovení tohoto parametru vycházela z účelu těchto letů, tj. získání zájemce
o výcvik nebo např. člena aeroklubu. Dále jsme zohledňovaly poznatky, které jsme získaly
v rámci posuzování podnětů podaných na poskytovatele seznamovacích letů, kdy bylo
zjištěno, že se těchto letů účastnily například děti ve věku 5 – 6 let. Jsme schopni na základě
předpisových požadavků pro udělování pilotních průkazů a kvalifikací přesně vyhodnotit věk
uchazečů o průkaz, a stejně tak si uvědomujeme, že pro získání členství v zájmovém spolku
věková hranice v podstatě neexistuje, nicméně musíme mít stále na paměti účel těchto letů.
Po dlouhé diskuzi jsme nakonec přistoupili k stanovení hranice 12 let, na základě níž je v rámci
požadavků pro obchodní leteckou dopravu osoba považována za dospělou.
V rámci sběru údajů o provádění seznamovacích letů a hlášení hodin pro ně určených jsme
v minulosti oslovovali všechny subjekty, které mají podle předpisových požadavků možnost
tyto lety provádět. Některé subjekty nám oznámily, že tyto lety neprovádí. Z tohoto důvodu
tedy chceme zpřesnit přehled o subjektech, které je provádí, a proto jsme zavedli nově institut
tohoto oznámení. Získané informace nám také pomohou při plánování dozorové činnosti.
Oznámení nemusí poskytovatelé podávat hned s účinností nového vydání podmínek pro
seznamovací lety, tj. 1. 1. 2025. Podávají ho pouze jednou při zahájení činnosti (tj. je
zohledněna určitá sezónnost provádění seznamovacích letů) nebo při změně podaných
informací. Oznámení není spojeno s žádným správní poplatkem a podává se pouze formou
online formuláře.
ANO. Ještě před uveřejněním nových podmínek potvrdil Úřad pro civilní letectví prezentaci
tohoto tématu na pravidelném semináři pro všeobecné letectví, který každý rok organizuje
podnik Řízení letového provozu, s. p. v lednu 2025.
ANO, i když nepředpokládáme, že by k dalším významným změnám docházelo v dohledné
době. Jedná se o vyjádření postoje regulátora při státním dozoru a stejně jako v minulosti jsme
připraveni k diskuzi. Inspektoři sekce letové stále budou tuto činnost sledovat v rámci
uvedených nástrojů a průběžného dozoru. Na základě získaných údajů a zpětné vazby není
vyloučeno, že bude systém dále upravován a případně uvolňován. Podmínky jsou
dokumentem sekce letové a jejich případná změna si nevyžádá přílišnou dobu pro jejich
realizaci, pokud tato potřeba vznikne.
Uvedené informace jsou dostupné i ke stažení na stránce – Praktické informace-Provoz letadel přímo pod odkazem na dokument CAA-SL-102-n-24.