„Nezapojenou osobou je osoba, která se neúčastní provozu UAS nebo která není obeznámena s pokyny a bezpečnostními opatřeními vydanými provozovatelem UAS (dronu).“
Osoba je považována za zapojenou, pokud se rozhodne být součástí provozu, je si vědoma rizika a je schopna kontrolovat polohu UA během letu.
Aby osoba mohla být považována za „zapojenou“ do provozu, musí splňovat následující:
Informace na vstupence, že během akce bude použit UAS, se nepovažuje za dostatečnou, protože provozovatel UASmusí získat výslovný souhlas jednotlivce a ujistit se, že jsou si lidé vědomi rizik a postupů, které je třeba přijmout v případě nouze.
Během provozu se očekává, že zapojené osoby budou sledovat trajektorii UA a budou připraveny přijmout opatření na svoji ochranu v případě neočekávaného chování UAS. Pokud jsou během provozu UAS lidé zaneprázdněni prací nebo sledováním něčeho, co není slučitelné se sledováním trajektorie UA, nelze je považovat za zapojené.
Příklady nezapojených osob:
Nezapojená osoba není jen osoba, která je přímo vystavena UAS, ale může to být také osoba, která je v autobuse, autě atd. a která je UAS vystavena nepřímo. Například pokud UA letí nad automobilem, měl by být jeho řidič považován za „nezapojenou osobu“. Důvodem je to, že UA letící poblíž automobilu (i když do něj nenarazí) by mohlo odvrátit pozornost jeho řidiče a způsobit tak dopravní nehodu.
Regulatorní odkaz: GM1 Článku 2 (18) Definice, rozhodnutí výkonného ředitele 2019/021/R.