Letečtí modeláři mají následující možnosti, jak provozovat svá letadla: Regulatorní odkaz: Článek 16 nařízení (EU) 2019/947.
Ano, vy jako provozovatel UAS obdržíte jedinečné registrační číslo, které bude platné ve všech ostatních členských státech EASA. Nemůžete se zaregistrovat dvakrát. Regulatorní odkaz: Článek 14 nařízení (EU) 2019/947.
Po registraci obdržíte „registrační číslo provozovatele UAS“, které musí být uvedeno pomocí nálepky na všech UA, které provozujete, včetně soukromě zhotovených. Úplný řetězec registrovaného provozovatele (registrační číslo doplněné o tři přidělené doplňkové znaky) musí provozovatel nahrát do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla(„e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno. Regulatorní odkaz: Článek 14 nařízení […]
Pokud nejsou UAS certifikovány, není nutné je registrovat, ale vy, jako provozovatel/vlastník UAS, se musíte sám zaregistrovat. Učiníte tak u příslušného národního leteckého úřadu státu EU, ve kterém máte bydliště (https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). V České republice je příslušným úřadem Úřad pro civilní letectví (www.caa.cz). Registrační nástroj Úřadu pro civilní letectví naleznete na webové stránce https://dron.caa.cz. Zaregistrujete se jednou, nezávisle […]
Shromáždění lidí je dav lidí. Není definován konkrétním počtem lidí, ale souvisí s možností jednotlivce přemístit se tak, aby se vyhnul následkům provozu UAS, který je mimo kontrolu. Pokud je skupina lidí tak hustě namačkaná, že je omezena jejich možnost volně uniknout nebo uhnout UA, pak je považována za shromáždění lidí. Příklady shromáždění lidí jsou […]
„Nezapojenou osobou je osoba, která se neúčastní provozu UAS nebo která není obeznámena s pokyny a bezpečnostními opatřeními vydanými provozovatelem UAS (dronu).“ Osoba je považována za zapojenou, pokud se rozhodne být součástí provozu, je si vědoma rizika a je schopna kontrolovat polohu UA během letu. Aby osoba mohla být považována za „zapojenou“ do provozu, musí […]
Autonomní UASje schopen provést bezpečný let bez zásahu pilota. Činí tak pomocí umělé inteligence, která mu umožňuje zvládat všechny druhy nepředvídaných a nepředvídatelných nouzových situací. Tím se liší od automatického provozu, kdy UA letí předem určené tratě definované provozovatelem UAS před zahájením daného letu. U tohoto typu UAS je nezbytné, aby dálkově řídící pilot převzal […]
Výrobky navržené nebo určené, výlučně či nevýlučně, ke hraní dětem mladším 14 let by měly být považovány za hračku a měly by vyhovovat směrnici 2009/48/ES o bezpečnosti hraček. Vyhovění UAS této směrnici je deklarováno v příslušném prohlášení o shodě EU. V případě pochybností posuzují skutečnost, zda by měl být výrobek považován za hračku, orgány dozoru […]
„Bezpilotním letadlem“ se rozumí letadlo provozované autonomně nebo projektované pro autonomní provoz nebo pro řízení na dálku bez pilota na palubě; Tato definice zahrnuje všechny typy letadel bez pilota na palubě, včetně rádiem řízených létajících modelů (motorové s pevnými křídly, vrtulníky, kluzáky) bez ohledu na to, zda mají nebo nemají palubní kameru. Nařízení používají termín […]
Provozovatel UAS je jakákoli osoba, ať už fyzická nebo právnická, která vlastní UAS nebo si UAS pronajímá. Můžete být jak provozovatelem UAS, tak dálkově řídícím pilotem, pokud jste zároveň osobou, která s UAS skutečně létá. Mohli byste však být dálkově řídícím pilotem, aniž byste byli provozovatelem UAS, pokud jste například pilotem, který pracuje pro společnost […]