Změna dvoustranné dohody mezi EU a Kanadou

16.11.2024 vstoupila v platnost revize 3 bilaterální dohody mezi EASA a kanadským leteckým úřadem TCCA, která byla podepsána 11.7.2024.

Nejpodstatnější změny:

EASA a TCCA se dohodly na kompletním vzájemném uznávání EASA Form1 a TCCA Form One osvědčující nové letadlové celky (LC) i po údržbě. Týká se všech LC včetně motorů a vrtulí.

  • S platností od 16.11.2024 se mohou pro údržbu letadel registrovaných v členských zemích EASA používat letadlové celky (LC), ke kterým bylo vydáno osvědčení TCCA Form One.
    Před použitím těchto LC je nutno se přesvědčit, že pokud jsou na těchto LC provedeny nějaké modifikace, odpovídají tyto modifikace schváleným podkladům TCCA.
  • EASA Form 1 a TCCA Form One s “double releasem” vydané před platností revize 3 jsou nadále platné a akceptovatelné jak v Kanadě, tak v EU.
  • EASA Form 1 a TCCA Form One bez “double release” vydané před platností revize 3 jsou platné a akceptovatelné jak v Kanadě, tak i v EU.

Popis změn:

Section A

Section B

  • Týká se kanadských organizací, které jsou držiteli oprávnění EASA – pro ÚCL  a české údržbové organizace nerelevantní.

Section C

  • Chapter II – změna lhůty pro prodloužení oprávnění:
    starý text „60 dní před koncem platnosti“, nový text „minimálně 60 dní před koncem platnosti“ – formální
  • Appendix 1 – schválený obsah dodatku 8 k výkladu MOE podle AMC1 145.A.70 (a):
    zrušeny všechny zmínky o LC
  • Chapter 11 – změna adresy pro hlášení událostí
  • Chapter 13 – zaveden SMS
  • Appendix 2 – nová adresa pro zasílání žádostí pro oprávnění

Dopady na ÚCL a české údržbové organizace, které mají oprávnění TCCA

V důsledku výše uvedených změn musí údržbové organizace oprávněné podle Části 145, Nařízení 1321/2014, které jsou rovněž držiteli oprávnění TCCA provést následující kroky:

  • Údržbové organizace, mající v rozsahu oprávnění pouze letadlové celky, vrátí ÚCL originál schvalujícího dopisu. ÚCL  informuje TCCA o jeho vrácení. Údržbu LC pro kanadské zákazníky budou tyto organizace nadále osvědčovat vystavením EASA Form 1, stejně jako by se jednalo o zákazníky ze zemí EASA.
  • Údržbové organizace, mající v rozsahu oprávnění pouze údržbu letadel, nebo jak údržbu letadel, tak i údržbu LC, provedou změnu výkladu. V části 8 „Doplňkové postupy kanadského úřadu pro civilní letectví (TCCA) pro organizace provádějící údržbu podle CAR 573“ (viz AMC1 145.A.70(a)) odstraní pasáže o údržbě letadlových celků, a dále zapracují ostatní změny plynoucí ze změny Sekce C, Appendix 1 (viz výše). Tuto změnu  výkladu předloží ÚCL, Oddělení údržby, ke schválení.
    ÚCL po schválení změny výkladu vystaví organizaci nový schvalující dopis. Údržbu LC pro kanadské zákazníky budou tyto organizace nadále osvědčovat vystavením EASA Form 1, stejně jako by se jednalo o zákazníky ze zemí EASA.

Poslední aktualizace: 22. 11. 2024

Správce stránky: Odbor způsobilosti letadel v provozu

Máte nejasnosti? Zanechte nám vzkaz
Autor stránky: Sekce technická

Zanechat vzkaz:

Děkujeme za váš zájem nás zkontaktovat. Odpověď zašleme na vámi uvedený email. V případě dotazů nesouvisejících s touto stránkou využijte prosím možnosti v sekci Kontakty.
Vaším podnětem se bude zabývat: Sekce technická