Změna Nařízení nabyla účinnosti k datu 24. 03. 2020.
Tato změna je velmi významná, s dopadem především na všeobecné letectví (GA).
Co tato změna znamená pro CAMO, AMO organizace a pro Oprávněné pracovníky je stručně uvedeno dále:
Struktura Nařízení Komise (EU) 1321/2014 se změnila následovně:
Přílohy:
Pro představu pro koho jaké části Nařízení 1321 platí, slouží následující tabulka:
Part-ML stanoví pravidla zachování letové způsobilosti letadel jiných než složitých mimo obchodní dopravu:
To znamená, že Part-ML pokrývá drtivou část GA.
Pro všechna ostatní letadla platí Part-M.
Part-CAMO byl vyčleněn jako samostatná část z původního Part-M. Obsahuje požadavky, povinnosti a práva organizací k řízení zachování letové způsobilosti.
Part-CAO je úplně nová část, která v sobě zahrnuje kombinované oprávnění jak pro řízení zachování letové způsobilosti, tak k údržbě letadel, na která je aplikován Part-ML.
Výkladové materiály AMC/GM k novým částem
Organizace oprávněné podle Part-M, Hlava F se přetransformovaly buď na organizaci oprávněnou dle Part-145, nebo na organizaci s kombinovaným oprávněním dle Part-CAO.
Organizace CAO s oprávněním k údržbě může udržovat pouze letadla spadající pod působnost Part-ML (dle rozsahu svého oprávnění).
Organizace oprávněné podle Part-M, Hlava G se musely překlopit buď na organizace oprávněné dle Part-CAMO, nebo na organizace s kombinovaným oprávněním dle Part-CAO.
Organizace CAO s oprávněním k řízení zachování letové způsobilosti může řídit pouze letadla spadající pod působnost Part-ML (dle rozsahu svého oprávnění).
Rozdíl mezi organizacemi oprávněnými dle Part-CAMO a dle Part-CAO je mimo jiné v tom, že zatímco CAMO organizace musí zavést Safety Management System (SMS), tak organizace CAO nikoliv.
Oprávnění pracovníci (OP), kteří směli provádět KLZ, byli přetransformováni na Nezávislý osvědčující personál oprávněný dle bodu ML.A.901 b)4.
Oprávněný pracovník je od 24. 03. 2020 oprávněn vydat, po provedení kontroly letové způsobilosti (KLZ), přímo ARC, nikoliv jen doporučení pro vydání ARC, jak tomu bylo doposud.
ARC může OP vydat jen pro transferovaná letadla, která spadají pod Part-ML.
ARC lze vydat pouze v případě, když stejný pracovník provede a osvědčí zároveň roční/100 hod. prohlídku daného letadla.
OP může provádět KLZ a vydávat ARC pro letadla registrovaná v kterémkoli členském státu, pokud je držitelem:
Pro zachování Oprávnění musí OP během posledních 12 měsíců provést min. 1 kontrolu LZ. Pokud to nesplní (započítávají se i KLZ, které provedl u CAMO / CAO), bude mu Oprávnění pozastaveno a pro obnovení bude muset provést uspokojivě KLZ pod dohledem ÚCL.
Provádění údržby letadel “nezávislým osvědčujícím personálem”
Provádění údržby letadel pilotem-vlastníkem
Poslední aktualizace: 28. 04. 2021
Správce stránky: Odbor způsobilosti letadel v provozu