Dne 26.5.2020 přistálo na letišti Praha Ruzyně letadlo bez spojení, přistálo na uzavřenou dráhu. Nedošlo k žádným zraněním a škodám na majetku. Výše uvedené věty jsou jednoduché a vyjadřují skutečný stav věcí. Letectví je obor, který je postaven na neustálém poučování se z chyb a nových zjištění. Dále stojí na pevných fyzikálních zákonech, které nelze obelstít. Pokud každý účastník letectví ctí tyto dvě pravdy, je letectví nejbezpečnějším a nejsofistikovanějším způsobem dopravy.
V případě pilota, který neplánovaně překonal velikou vzdálenost a nakonec přistál v Praze, došlo z jeho strany k mnoha opomenutím, chybám, ale protože systém letectví je robustní, počítá s lidským činitelem a jeho změnou chování ve stresu. I řetězec několika chyb nezpůsobil leteckou nehodu, protože zafungovaly jiné záchranné mechanizmy.
V tuto chvíli příslušné úřady situaci vyhodnocují, ale z dostupných informací lze předpokládat, že příčinou následujícího řetězce chyb byla ztráta orientace. Piloti jsou cvičeni na ztrátu orientace, ke ztrátě orientace v méně vybavených letadlech může dojít, byť by jí měl pilot maximálně předcházet. Pokud taková situace nastane, jsou metody vedoucí k obnovení orientace. Ztráta orientace neznamená ztrátu kontroly nad letadlem, pouze neznalost polohy. V okamžiku, kdy se let stal z pohledu ostatních uživatelů nestandardním tj. vstoupil bez povolení do řízených prostorů pražského letiště, služba řízení letového provozu postupovala dle nastavených scénářů a odklonila ostatní provoz. Systém jako takový je na podobné situace připraven a zafungoval. Samozřejmě situace bude důkladně analyzována a pokud bude zapotřebí, budou přijata opatření k dalšímu zvýšení bezpečnosti.