V případně neúspěšného absolvování testu je možné test znovu opakovat. V případě druhého neúspěšného pokusu je třeba provést registraci pilota znovu; možnost absolvovat test se tak obnoví.
V případech, kdy je pilot zároveň provozovatelem bezpilotního systému, provede registraci pilota i provozovatele.
Online teoretická způsobilost dálkově řídícího pilota podkategorií A1 a A3 je pět let, od data úspěšného provedení registrace.
Podmínky uvádění registračních informací jsou uvedeny v AMC1 Článku 14(8) rozhodnutí 2019/021/R.
Pokud je provozovatel UAS vlastníkem bezpilotního systému (UAS), měl by na bezpilotní letadlo (UA) uvést registrační číslo (poznávací značku), které získal na konci procesu registrace (zápisu do rejstříku), takovým způsobem, aby byla tato informace čitelná přinejmenším, je-li UA na zemi, bez potřeby jakéhokoli jiného zařízení, než jsou dioptrické brýle nebo kontaktní čočky. Může se použít QR kód (quick response code). Pokud rozměry UA nedovolují, aby byla značka uvedena viditelným způsobem na trupu, nebo UA představuje reálné letadlo, kdy by připevnění značení na UA zkazilo realističnost zpodobnění, je přijatelné označení uvnitř prostoru baterie, je-li tento prostor přístupný.
Pokud provozovatel využívá UAS, jehož vlastníkem je třetí strana, měl by provozovatel UAS, který toto UAS provozuje:
Informace o třídách bezpilotních letadel podle nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 v platném znění (jedná se o třídy C0, C1, C2, C3 a C4, případně další) v tuto chvíli není pro provedení registrace provozovatele a pilota a absolvování testu podstatná, neboť bezpilotní letadla s vyznačením třídy v tuto chvíli na trhu EU nejsou. Jakmile se situace změní, bude příslušně reagovat i další vývoj systému registrace provozovatelů a pilotů.
Pokud Váš proces registrace provozovatele nebo pilota i po úspěšném absolvování testu teoretických znalostí neproběhne v pořádku, není Vám doručen doklad o registraci provozovatele nebo absolvování výcviku, údaje uvedené v dokladech jsou nesprávné nebo se při registraci setkáte s jinými problémy, kontaktujte prosím Úřad pro civilní letectví e-mailem na adrese podatelna@caa.gov.cz s uvedením Vašich kontaktních informací a popisem problému.
Co se týče reálných možností provozu v zastavěném území obce a dokladů, které má mít provozovatel k dispozici, zde je situace následující:
K provozu v tzv. „otevřené“ kategorii provozu by měl provozovatel UAS předložit:
Zde je třeba dodat, že praktické možnosti takového provozu v zastavěném území obce jsou velmi omezené. Provoz „otevřené“ kategorie by měl být vnímán zcela nekonfliktně – do zastavěného území se dostanou pouze podkategorie provozu A1 (do 500 g) a A2 (do 2.000 g), letadla podkategorie A2 musí navíc držet min. vzdálenost od osob 50 m. Přelétávání osob, prostředků a staveb, včetně jakýchkoliv komunikací resp. infrastruktury, nepřipadá v této kategorii provozu aktuálně v úvahu.
K provozu v tzv. „specifické“ kategorii provozu by měl provozovatel UAS předložit vedle dokladů uvedených výše:
Pravost dokumentů je pochopitelně možné ověřit dotazem na Úřad.
V každém případě by měl mít provozovatel UAS, a tedy i vlastník případně provozovatel nemovitosti, jasno v zamýšlené oblasti provozu. Tato by měla být jasně vymezena, ideálně mapovým podkladem, a měla by být nepřekročitelná. Ze zamýšlené oblasti provozu by mělo být evidentní, jaké konflikty provozovatel UAS prakticky řeší a tedy jaká rizika by měl vlastník případně provozovatel nemovitosti vzít na vědomí a případně ošetřit provozními omezeními (např. vhodný ořezem oblasti provozu, vytipováním vhodného času realizace, způsobem řešení mimořádných situací apod.).
Povinnost provozovatele bezpilotního systému (UAS) žádat o vlastníka pozemku o písemný souhlas se vzletem, přistáním a souvisejícími činnostmi provozovatele UAS vyplývá aktuálně z prováděcí ust. § 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb., kterou se provádí letecký zákon, ve znění pozdějších předpisů. Do jaké míry zůstane tato povinnost zachována v podmínkách uplatňovaného společného evropského rámce pro provoz UAS v tuto chvíli není jasné (tento povinnost neobsahuje; jde o národní požadavek), ale aktuálně jde o povinnost platnou a v praxi uplatňovanou, jejíž smyslem je mj. prevence konfliktů a žádoucí respektování vlastnických práv.
Ve vztahu ke stavbám pak koordinace provozovatele UAS vyplývá z povinnosti respektování bezpečných vzdáleností k osobám, které se mohou nacházet i v prostředcích nebo právě stavbách a mohou být ohroženy provozem bezpilotního systému i zde.
Informace týkající se pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému naleznete na stránce https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/pojisteni-odpovednosti/.
(Viz článek 2 bod (7))
Provozování UA ve VLOS znamená, že dálkově řídící pilot je schopen jasně prohledávat oblohu kvůli přítomnosti jiných letadel, být schopen zřetelně vidět UA a vyhnout se tomu, aby se dostal do blízkosti jiného letadla (s pilotem na palubě nebo bezpilotního) nebo překážek nebo lidí, kteří by mohli být ohroženi.
Vzdálenost VLOS je ovlivněna řadou faktorů, jako jsou:
— dohlednost: provozní oblast a meteorologické podmínky by měly umožňovat udržovat vizuální kontakt s UA bez pomoci jakéhokoli zařízení a schopnost detekovat přítomnost jiných letadel v prostoru, kde je UA provozováno. Doporučená minimální dohlednost je alespoň 5 km;
— velikost UA;
— vlastnosti UA jako: barva UA (s ohledem na to, jak se liší od barvy pozadí) a jas světel UA.
Při plánování provozu VLOS by měla být vzdálenost VLOS měřena jako vzdušná vzdálenost mezi dálkově řídícím pilotem a UA.
Existují různé metody a vzorce poskytující kvantitativní posouzení vzdálenosti VLOS. Níže je navržen vzorec pro UA s pevným křídlem a vícerotorové UA. Je založen na vyhodnocení dvou parametrů a nastavení VLOS na menší hodnotu z těchto dvou:
— maximální vzdálenost, na kterou může být dálkově řídící pilot schopen detekovat polohu a orientaci UA na základě jeho velikosti, nazývaná „ALOS“ (attitude line of sight); a
— vzdálenost, do které lze vizuálně detekovat jiné letadlo, a dostatek času pro vyhýbací manévr, nazývaná „DLOS“ (detection line of sight).
K určení přípustné vzdálenosti VLOS lze použít následující postup:
1. Vypočtěte ALOS:
— pro rotorové a vícerotorové UA:
ALOS [m]= 327 x CD [m] + 20m
— pro UA s pevným křídelem:
ALOS [m]= 490 x CD [m] + 30m
kde CD je charakteristický rozměr UA (tj. maximální rozměr).
2. Vypočtěte DLOS:
DLOS [m]= 0,3 x GV
kde GV je přízemní dohlednost, jejíž minimální hodnota by měla být nejméně 5 km a závisí na podmínkách v provozní oblasti.
3. Určete vzdálenost VLOS jako menší hodnotu z hodnot ALOS a DLOS.
Další informace týkající se výpočtu vzdálenosti VLOS můžete nalézt prostřednictvím následujícího odkazu: https://www.lba.de/SharedDocs/Downloads/DE/B/B5_UAS/Leitfaden_FG_CV_GRB_eng.html?nn=2996768.
Bohužel, tuto oblast ÚCL skutečně neřeší. Podnět je sice možné podat na ÚCL a toto se i děje, nicméně ÚCL má pouze omezené možnosti dozorové činnosti. Proto postižení většinou volají Policii, která na místě zjistí stav věci. Nicméně příslušným pro řešení otázky práv osob je ÚOOÚ (viz např. Doporučení ÚOOÚ č. 1/2024 ke kamerovým systémům bezpilotních letadel | Úřad pro ochranu osobních údajů (gov.cz)).
Tuto informaci naleznete v podmínkách provozu každé zeměpisné zóny.
Záleží na konkrétním místě provozu. Zpravidla bude vyžadována pilotní způsobilost A1/A3, popř. A2, popř. speciální výcvik s ohledem na konkrétní zeměpisnou zónu. Tyto požadavky budou stanoveny v rámci správního řízení.
OKP je druh povolení vydávaný výhradně ve specifické kategorii provozu (pro provoz, který není možné považovat za OPEN).
OKL je druh povolení vydávaný v otevřené kategorii provozu (pro provoz, který je v konfliktu se konkrétními podmínkami zeměpisné zóny).
Informace týkající se pojištění odpovědnosti za škody z provozu bezpilotního systému naleznete na stránce https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/pojisteni-odpovednosti/.
Ne, s vydáním OKL není spojen žádný správní poplatek.
Jedná se o řízení dle správního řádu. Řízení by tak nemělo v neodůvodněných případech trvat déle než 30 dní, nicméně vzhledem k elektronizaci správního řízení počítáme s mnohem kratší dobou vypořádání žádostí.
Platnost každého oprávnění je individuální a je uváděna v konkrétních oprávněních.
Nařízení (EU) 2019/947 a 2019/945 přijímají přístup na základě posouzení rizika, a proto nerozlišují mezi rekreačními a komerčními činnostmi. Berou v úvahu hmotnost a specifikace UAS a provoz, který má být prováděn.
Nařízení se zabývají UAS prodávanými na trhu, což znamená:
1. při provozu v „otevřené“ kategorii:
2. při provozu ve „specifické“ kategorii všechny UAS spadající do této kategorie, včetně UAS bez štítku s označením třídy.
Nařízení (EU) 2019/947 upravuje většinu druhů provozů a jejich úrovně rizika. Činí tak prostřednictvím tří kategorií provozu: kategorií „otevřená“, „specifická“ a „certifikovaná“.
V důsledku krize COVID-19 bylo datum použitelnosti nařízení (EU) 2019/947 odloženo z 1. července 2020 na 31. prosince 2020, což znamená:
Provozovatel UAS je jakákoli osoba, ať už fyzická nebo právnická, která vlastní UAS nebo si UAS pronajímá. Můžete být jak provozovatelem UAS, tak dálkově řídícím pilotem, pokud jste zároveň osobou, která s UAS skutečně létá. Mohli byste však být dálkově řídícím pilotem, aniž byste byli provozovatelem UAS, pokud jste například pilotem, který pracuje pro společnost poskytující služby s UAS. V takovém případě je společnost provozovatelem UASa vy jste dálkově řídícím pilotem.
Pokud jste si koupili UAS, abyste s ním mohli létat ve svém volném čase, jste jak provozovatelem UAS, tak dálkově řídícím pilotem.
Pokud jste zakoupili UAS jako dárek, osoba, která dárek obdrží a poté s UAS bude létat, bude provozovatelem UAS a dálkově řídícím pilotem.
„Bezpilotním letadlem“ se rozumí letadlo provozované autonomně nebo projektované pro autonomní provoz nebo pro řízení na dálku bez pilota na palubě;
Tato definice zahrnuje všechny typy letadel bez pilota na palubě, včetně rádiem řízených létajících modelů (motorové s pevnými křídly, vrtulníky, kluzáky) bez ohledu na to, zda mají nebo nemají palubní kameru.
Nařízení používají termín UAS, bezpilotní systém, k označení UA, jeho systému a veškerého dalšího vybavení používaného k jeho ovládání a provozu, jako je řídicí jednotka, možný katapult k jeho vypuštění a další.
RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) je podkategorie UAS, která zahrnuje jak systémy dálkově řízené, tak plně autonomní. Plně autonomní UAS létají zcela samy bez nutnosti jakéhokoli zásahu pilota.
Regulatorní odkaz: Článek 3 odst. 30 nařízení (EU) 1139/2018 / Článek 2 odst. 1) nařízení (EU) 2019/947 a Článek 3 odst. 3) nařízení (EU) 2019/945.
Výrobky navržené nebo určené, výlučně či nevýlučně, ke hraní dětem mladším 14 let by měly být považovány za hračku a měly by vyhovovat směrnici 2009/48/ES o bezpečnosti hraček. Vyhovění UAS této směrnici je deklarováno v příslušném prohlášení o shodě EU. V případě pochybností posuzují skutečnost, zda by měl být výrobek považován za hračku, orgány dozoru nad trhem, na základě řady charakteristik souvisejících s atraktivitou výrobku pro děti, přístupností atd.
Výrobci však mohou jasně vyloučit svůj výrobek z uplatňování směrnice o bezpečnosti hraček (je-li možná záměna) jasným uvedením minimálního věku > 13 let na jejich výrobku (obal, příručka atd.) (např. „Nevhodné pro děti do 14 let“).
Regulatorní odkaz: Článek 2 směrnice 2009/48/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. června 2009 o bezpečnosti hraček.
Autonomní UASje schopen provést bezpečný let bez zásahu pilota. Činí tak pomocí umělé inteligence, která mu umožňuje zvládat všechny druhy nepředvídaných a nepředvídatelných nouzových situací. Tím se liší od automatického provozu, kdy UA letí předem určené tratě definované provozovatelem UAS před zahájením daného letu. U tohoto typu UAS je nezbytné, aby dálkově řídící pilot převzal kontrolu nad UAS a zasáhl při nepředvídaných událostech, pro které UAS nebyl naprogramován. Zatímco automatické UAS jsou povoleny ve všech kategoriích provozu, autonomní UAS nejsou povoleny v „otevřené“ kategorii provozu.
Autonomní UAS vyžadují úroveň ověření souladu s technickými požadavky, což není slučitelné se systémem zavedeným pro „otevřenou“ kategorii. Autonomní provoz je místo toho povolen ve „specifické“ kategorii, kde nařízení obsahuje dostatečně pružný nástroj pro ověřování požadavků s odpovídající úrovní robustnosti.
Autonomní provoz je povolen také v „certifikované“ kategorii provozu.
„Nezapojenou osobou je osoba, která se neúčastní provozu UAS nebo která není obeznámena s pokyny a bezpečnostními opatřeními vydanými provozovatelem UAS (dronu).“
Osoba je považována za zapojenou, pokud se rozhodne být součástí provozu, je si vědoma rizika a je schopna kontrolovat polohu UA během letu.
Aby osoba mohla být považována za „zapojenou“ do provozu, musí splňovat následující:
Informace na vstupence, že během akce bude použit UAS, se nepovažuje za dostatečnou, protože provozovatel UASmusí získat výslovný souhlas jednotlivce a ujistit se, že jsou si lidé vědomi rizik a postupů, které je třeba přijmout v případě nouze.
Během provozu se očekává, že zapojené osoby budou sledovat trajektorii UA a budou připraveny přijmout opatření na svoji ochranu v případě neočekávaného chování UAS. Pokud jsou během provozu UAS lidé zaneprázdněni prací nebo sledováním něčeho, co není slučitelné se sledováním trajektorie UA, nelze je považovat za zapojené.
Příklady nezapojených osob:
Nezapojená osoba není jen osoba, která je přímo vystavena UAS, ale může to být také osoba, která je v autobuse, autě atd. a která je UAS vystavena nepřímo. Například pokud UA letí nad automobilem, měl by být jeho řidič považován za „nezapojenou osobu“. Důvodem je to, že UA letící poblíž automobilu (i když do něj nenarazí) by mohlo odvrátit pozornost jeho řidiče a způsobit tak dopravní nehodu.
Regulatorní odkaz: GM1 Článku 2 (18) Definice, rozhodnutí výkonného ředitele 2019/021/R.
Shromáždění lidí je dav lidí. Není definován konkrétním počtem lidí, ale souvisí s možností jednotlivce přemístit se tak, aby se vyhnul následkům provozu UAS, který je mimo kontrolu. Pokud je skupina lidí tak hustě namačkaná, že je omezena jejich možnost volně uniknout nebo uhnout UA, pak je považována za shromáždění lidí.
Příklady shromáždění lidí jsou lidé na:
Regulatorní odkaz: GM1 Článku 2(3) Definice, rozhodnutí výkonného ředitele 2019/021/R.
Pokud nejsou UAS certifikovány, není nutné je registrovat, ale vy, jako provozovatel/vlastník UAS, se musíte sám zaregistrovat. Učiníte tak u příslušného národního leteckého úřadu státu EU, ve kterém máte bydliště (https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). V České republice je příslušným úřadem Úřad pro civilní letectví (www.caa.cz). Registrační nástroj Úřadu pro civilní letectví naleznete na webové stránce https://dron.caa.cz.
Zaregistrujete se jednou, nezávisle na tom, kolik UAS provozujete v „otevřené“ nebo „specifické“ kategorii provozu. Vaše registrace bude platná po dobu stanovenou příslušým národním leteckým úřadem (datum platnosti je uvedeno na příslušném dokladu), po které ji budete muset obnovit.
Nemusíte se registrovat, pokud vaše UA:
UAS je certifikován, pokud má osvědčení letové způsobilosti (nebo osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely) vydané příslušným národním leteckým úřadem. V tomto případě je nicméně požadována registrace. Certifikovat UAS je nutné, pouze pokud to vyžaduje riziko provozu. Certifikace tedy nikdy není nutná pro UAS provozované v „otevřené“ kategorii.
Příslušná regulace: Článek 21 nařízení (EU) 2019/947.
Po registraci obdržíte „registrační číslo provozovatele UAS“, které musí být uvedeno pomocí nálepky na všech UA, které provozujete, včetně soukromě zhotovených.
Úplný řetězec registrovaného provozovatele (registrační číslo doplněné o tři přidělené doplňkové znaky) musí provozovatel nahrát do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla
(„e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno.
Regulatorní odkaz: Článek 14 nařízení (EU) 2019/947.
Ano, vy jako provozovatel UAS obdržíte jedinečné registrační číslo, které bude platné ve všech ostatních členských státech EASA. Nemůžete se zaregistrovat dvakrát.
Regulatorní odkaz: Článek 14 nařízení (EU) 2019/947.
Letečtí modeláři mají následující možnosti, jak provozovat svá letadla:
Regulatorní odkaz: Článek 16 nařízení (EU) 2019/947.
Každý členský stát EASA určí zeměpisné zóny pro UAS, ve kterých by UA neměly létat (např. národní parky, centra měst nebo oblasti blízko letišť) nebo mohou létat pouze za určitých podmínek nebo kde potřebují zvláštní povolení k letu. Proto je důležité, abyste se obrátili na svůj příslušný národní letecký úřad (v České republice Úřad pro civilní letectví) a předem zkontrolovali, kde můžete a nemůžete s UA létat.
V České republice se k předletové přípravě provozu UAS, seznámení s uspořádáním vzdušného prostoru v daném místě a k identifikaci případných konfliktů s uvedením příslušných postupů využívá speciální webová aplikace Řízení letového provozu, s.p., https://dronview.rlp.cz/.
Obr. Aplikace DronView Řízení letového provozu, s.p.
Zeměpisné zóny platí pro všechny kategorie provozu.
Kromě zeměpisných zón není povoleno létat s UA v blízkosti nebo uvnitř oblasti, kde probíhají záchranářské práce.
Odkazy na národní letecké úřady naleznete na adrese: https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa.
Regulatorní odkaz: Článek 15 a UAS.OPEN.060 (4) nařízení (EU) 2019/947.
Obecně, pokud provozujete UAS v „otevřené“ kategorii provozu, nesmíte létat nad nezapojenými osobami.
Jistou výjimkou je soukromě zhotovené UA o nižší hmotnosti než 250 g nebo UAS zakoupený na trhu se štítkem s označením třídy C0 nebo C1. Připouští se, že UAS třídy C0 nebo individuálně postavený UA o hmotnosti menší než 250 g mohou nad nezapojenými osobami létat. Nicméně, kdykoli je to možné, měly by se jim vyhnout, a kde je to nevyhnutelné, mělo by být postupováno s mimořádnou opatrností. U UAS třídy C1 by měl dálkově řídící pilot před zahájením provozu UAS posoudit oblast a měl by důvodně očekávat, že nebude přelétávat nad žádnou nezapojenou osobou. Toto zhodnocení situace by mělo být provedeno s přihlédnutím k uspořádání místa provozu (např. výskyt silnic, ulic, pěších či cyklistických stezek), možnosti zabezpečení místa a denní době. V případě, že dojde k neočekávanému přeletu, měl by dálkově řídící pilot, co možná nejvíce zkrátit dobu přeletu, např. letem UA tak, aby se vzdálenost mezi UA a nezapojenými osobami zvyšovala, nebo přeletem UAna místo, kde se žádné nezapojené osoby nenachází. V každém případě je třeba čas, po který UA přelétá nad lidmi, minimalizovat.
Pokud máte UAS s označením třídy C2, v podkategorii A2, obecně platí pravidlo udržovat s UA horizontální vzdálenost od jakékoliv nezapojené osoby ne menší, než je výška, ve které UA letí („pravidlo 1:1“, tj. pokud se UA pohybuje ve výšce 40 m, vzdálenost od jakékoliv nezapojené osoby by měla být alespoň 40 m), a nikdy nelétat blíže než 30 metrů horizontálně od jakékoli nezapojené osoby. Pokud je UAS vybaven funkcí nízkorychlostního režimu („low-speed mode“) a tato funkce je aktivní, můžete létat až na 5 metrů od nezapojených osob.
Obr. Vzdálenost od nezapojených osob v případě létání s UAS třídy C2
Ve všech ostatních případech (jiných UAS než výše uvedených) musíte zajistit, aby se v dosahu provozu nenacházely žádné nezapojené osoby.
Regulatorní odkaz: Článek 4 odst. 1) písm. c) a UAS.OPEN.040 nařízení (EU) 2019/947.
Maximální výška letu je standardně 120 m od zemského povrchu. Je třeba zkontrolovat, zda příslušný národní letecký úřad nezřídil zeměpisnou zónu s nižší spodní hranicí v oblasti, kde budete létat.
V České republice se k předletové přípravě provozu UAS, seznámení s uspořádáním vzdušného prostoru v daném místě a k identifikaci případných konfliktů s uvedením příslušných postupů využívá speciální webová aplikace Řízení letového provozu, s.p., https://dronview.rlp.cz/.
Pokud potřebujete přeletět překážku vyšší než 120 m, můžete letět až 15 metrů nad výškou překážky, ale pouze v případě výslovného souhlasu vlastníka překážky (např. smlouva s vlastníkem o provedení kontroly). V takovém případě můžete letět do vodorovné vzdálenosti 50 metrů od překážky.
Při provozu UAS v kopcovitém terénu by měla být výška UA nad povrchem země v šedé zóně (viz obrázek níže). UA musíte udržovat do 120 m od nejbližšího bodu terénu. To znamená, že mohou nastat podmínky, jako například na vrcholu kopce, kdy i když UA udržujete 120 m od boku kopce, ve skutečnosti letíte ve vzdálenosti vyšší než 120 m nad dnem údolí. Takže pokud UA udržujete do 120 m od boku kopce (jako v šedé oblasti na obrázku níže), je váš let legální.
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.010 (2)(3) Části A Přílohy nařízení (EU) 2019/947.
Minimální věk pro dálkově řídící piloty UA v „otevřené“ a „specifické“ kategorii provozu je 16 let, ale informujte se u příslušného národního leteckého úřadu dané země, protože může uplatňovat nižší minimální věk.
V České republice je minimální věk dálkově řídících pilotů 16 let. Jistou výjimkou může být provoz v rámci klubu/sdružení leteckých modelářů dle zavedených postupů, v budoucnu pak podle příslušného oprávnění k provozu, vydaného Úřadem pro civilní letectví.
Minimální věk pro létání s UAS s označením třídy C0 v podkategorii A1 „otevřené“ kategorie provozu není stanoven.
Regulatorní odkaz: Článek 9 nařízení (EU) 2019/947.
Pokud používáte UA o hmotnosti nad 20 kg, musíte mít vždy jako provozovatel UAS pojištění svého UA. Většina členských států EASA však požaduje pojištění odpovědnosti za škodu, i když provozujete UA o nižší hmotnosti. Je třeba věnovat pozornost národním předpisům daného státu.
V České republice se provoz bezpilotního letadla pojí s povinností řádného pojištění odpovědnosti provozovatele za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla. Výjimkou je pouze individuální rekreačně-sportovní provoz (nikoliv provoz v rámci leteckého veřejného vystoupení) bezpilotního letadla o maximální vzletové hmotnosti do 20 kg.
Minimální výše pojistné částky, na kterou musí být sjednáno individuální pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla o maximální vzletové hmotnosti větší než 20 kg (limit plnění), je stanovena nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004 o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel v platném znění.
Minimální výše pojistné částky, na kterou musí být sjednáno individuální nebo hromadné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla v rámci leteckého veřejného vystoupení (limit plnění), činí:
Minimální výše pojistné částky, na kterou musí být sjednáno individuální nebo hromadné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla o maximální vzletové hmotnosti větší než 20 kg v rámci leteckého veřejného vystoupení je stanovena nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004 o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel v platném znění.
Regulatorní odkaz: Článek 14 odst. 2) písm. d) nařízení (EU) 2019/947.
UAS je možné provozovat v „otevřené“ kategorii provozu, pokud UA:
Regulatorní odkaz: Článek 4 a Článek 20 nařízení (EU) 2019/947; Část A Přílohy a Článek 5 odst. 1) nařízení (EU) 2019/947, Části 1 až 5 Přílohy nařízení (EU) 2019/945.
Podkategorie je dána buď:
Upozornění: s cílem usnadnit přechod na nový regulační rámec mohou UA bez štítků s označením tříd létat do 31. prosince 2023 podle požadavků definovaných v Článku 22 nařízení (EU) 2019/947 (další informace viz FAQ týkající se létání bez označení třídy).
Podle výše uvedených informací použijte níže uvedenou tabulku, abyste určili podkategorii, ve které musíte létat. Například s UA s označeními třídy C2 lze létat pouze v podkategoriích A2 (v blízkosti lidí) nebo A3 (daleko od lidí).
Vezměte prosím na vědomí, že stát může publikovat zeměpisné zóny, které mohou použití vašeho UA omezit.
V České republice se k předletové přípravě provozu UAS, seznámení s uspořádáním vzdušného prostoru v daném místě a k identifikaci případných konfliktů s uvedením příslušných postupů využívá speciální webová aplikace Řízení letového provozu, s.p., https://dronview.rlp.cz/.
V závislosti na štítku s označením třídy UA nebo hmotnosti (v případě soukromě zhotovených UA) mohou být UA provozována v různých podmínkách, jak je popsáno níže:
UA nesoucí označení třídy C0 nebo soukromě zhotovená a vážící do 250 g mohou létat v podkategorii A1, což prakticky znamená téměř kdekoli, s výjimkou letů nad shromážděními osob nebo prostorů, které byly státem zakázány zavedením omezení letů UA (informujte se na webových stránkách příslušného národního leteckého úřadu. Viz https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). V České republice se k předletové přípravě provozu UAS, seznámení s uspořádáním vzdušného prostoru v daném místě a k identifikaci případných konfliktů s uvedením příslušných postupů využívá speciální webová aplikace Řízení letového provozu, s.p., https://dronview.rlp.cz/.
UA nesoucí štítek s označením třídy C1 lze rovněž provozovat v podkategorii A1, avšak s tím rozdílem, že musíte minimalizovat lety nad nezapojenými osobami.
UA nesoucí štítek s označením třídy C2 lze provozovat v podkategorii A2, což znamená v urbanistickém prostředí, nicméně musíte dodržovat bezpečnou vzdálenost od nezapojených osob. Pravidlo je, že tato minimální vzdálenost by měla být rovna výšce, ve které UA právě letí (např. pokud letíte ve výšce 30 m, ujistěte se, že nejbližší nezapojená osoba je nejméně 30 m od místa, kde by UA v případě události svisle spadlo). Tato vzdálenost nesmí být menší než 30 m (ve zvláštních případech pak až 5 m). Navíc můžete také létat za podmínek stanovených pro podkategorii A3. A na závěr se musíte vyhnout letům v prostorech, které byly státem zakázány zavedením omezení letů UA.
(Informujte se na webových stránkách příslušného národního leteckého úřadu. Viz https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). V České republice se k předletové přípravě provozu UAS, seznámení s uspořádáním vzdušného prostoru v daném místě a k identifikaci případných konfliktů s uvedením příslušných postupů využívá speciální webová aplikace Řízení letového provozu, s.p., https://dronview.rlp.cz/.
UA nesoucí štítek s označením třídy C3 nebo C4, nebo soukromě zhotovená a vážící do 25 kg je možné provozovat v podkategorii A3. To znamená, že nemohou být nikdy provozovány v urbanistickém prostředí, že musíte udržovat UA nejméně 150 m od rezidenčních, komerčních nebo průmyslových prostorů a létat pouze v oblastech, kde se nenachází žádné nezapojené osoby v okruhu, v němž může být UA provozováno. V každém případě se musíte vyhnout letům v prostorech, které byly státem zakázány zavedením omezení letů UA (informujte se na webových stránkách příslušného národního leteckého úřadu. Viz https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). V České republice se k předletové přípravě provozu UAS, seznámení s uspořádáním vzdušného prostoru v daném místě a k identifikaci případných konfliktů s uvedením příslušných postupů využívá speciální webová aplikace Řízení letového provozu, s.p., https://dronview.rlp.cz/..
Pro kompletní představu ohledně požadavků a omezení použitelných pro různé třídy UA a prováděných druhů provozů viz tabulka níže:
* Minimální věk může být určitým státem snížen na 12. V tom případě bude tato nová mez platit pouze v tomto státě. Snížení věku se netýká České republiky. Jistou výjimkou může být provoz v rámci klubu/sdružení leteckých modelářů dle zavedených postupů, v budoucnu pak podle příslušného oprávnění k provozu, vydaného Úřadem pro civilní letectví.
Ano, obecně musíte mít výcvik přiměřený kategorii UAS, které hodláte provozovat.
Výcvik není vyžadován, pouze pokud budou využívána UA s označením třídy C0. V takovém případě musíte být obeznámeni pouze s pokyny výrobce.
Všichni ostatní dálkově řídící piloti však musí absolvovat požadovaný výcvik.
To znamená, že v „otevřené“ kategorii jsou všichni dálkově řídící piloti létající v podkategoriích A1, A2 a A3 povinni, než budou moci s UA létat:
Zkouška se skládá ze 40 otázek s výběrem odpovědí, které prověří vaše znalosti jako pilota.
Po splnění Vám příslušný národní letecký úřad (v České republice Úřad pro civilní letectví) vydá doklad o absolvování online výcviku. Doklad vám umožňuje létat v podkategoriích provozu A1 a A3.
Regulatorní odkaz: Příloha Část A (UAS.OPEN.020) nařízení (EU) 2019/947.
Pokud však chcete létat v podkategorii A2, musíte navíc k výše uvedenému:
Test sestává z 30 otázek s výběrem odpovědí, které testují znalosti pilota v oblasti meteorologie, provádní letů a technických a provozních opatření ke zmírnění rizik na zemi.
Po úspěšném absolvování testu Vám vydá příslušný národní letecký úřad osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota. S tímto osvědčením můžete létat v podkategorii provozu A2.
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.030 Části A Přílohy nařízení (EU) 2019/947.
V případě „otevřené“ kategorie provozu nebo standardních scénářů je za vydávání osvědčení odpovědný příslušný národní letecký úřad (v České republice Úřad pro civilní letectví). Osvědčení způsobilosti dálkově řídícího pilota je platné 5 let.
K prodloužení platnosti osvědčení, rozumí se před vypršením platnosti, může dálkově řídící pilot absolvovat školení k udržení teoretických znalostí, pořádané příslušným národním leteckým úřadem nebo jím uznaným subjektem, případně je potřeba způsobilost prokázat znovu.
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.070 (1) nařízení (EU) 2019/947.
Ano, výcvik absolvovaný v jednom členském státě EASA bude uznáván ve všech ostatních členských státech.
Pro provoz v „otevřené“ kategorii není potřeba žádné předchozí oprávnění.
Jako provozovatel UAS létajícího v „otevřené“ kategorii provozu musíte:
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.050 Přílohy a Článek 19 odst. 2) nařízení (EU) 2019/947.
Jako dálkově řídící pilot musíte:
Před letem:
Během letu v „otevřené“ kategorii musíte:
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.060 v Části A Přílohy nařízení (EU) 2019/947.
Ano, od 31. prosince 2020 do 31. prosince 2023 můžete létat se svým UA bez štítku s označením třídy v „otevřené“ kategorii za následujících podmínek:
I po 31. prosinci 2023 můžete nadále létat se svým UA bez štítků s označením třídy, nicméně pouze v rámci následujících podkategorií provozu, které musíte plně splňovat:
Na UAS v podkategoriích A1 nebo A3 nebudete muset aplikovat žádné dodatečné vybavení/nálepky.
Regulatorní odkaz: Článek 20 a Část A Přílohy nařízení (EU) 2019/947 a nařízení (EU) 2019/945.
Jakákoli osvědčení způsobilosti dálkově řídícího pilota vydaná národním leteckým úřadem budou platit maximálně do limitního termínu daného nařízením (EU) 2019/947, konkrétně do 1. ledna 2022, do kterého musí být vaše národní osvědčení převedena na nová, která plně odpovídají uvedenému nařízení. Platnost všech národních povolení, vydaných Úřadem pro civilní letectví, končí nejpozději k datu 1. ledna 2022.
Zda budete muset v souvislosti s převodem osvědčení absolvovat další výcvik, bude záviset na postupu převodu, který se příslušný národní letecký úřad rozhodne použít s ohledem na dosaženou způsobilost a dokumentovanou provozní zkušenost v rámci národního regulačního rámce.
Pokud nemáte národní osvědčení své způsobilosti dálkově řídícího pilota, budete muset po 31. prosinci 2020 absolvovat požadovaný výcvik odborné způsobilosti, který je předepsán pro „otevřenou“ kategorii.
Regulatorní odkaz: Článek 21 a Část A Přílohy (UAS.OPEN.020) a (UAS.OPEN.040) nařízení (EU) 2019/947.
Běžně jsou závody UA organizovány kluby a sdruženími. V takových případech bude možné žádat o příslušné oprávnění k provozu u svých národních leteckých úřadů v souladu s Článkem 16 nařízení (EU) 2019/947, který se rovněž vztahuje na organizaci těchto akcí.
Pokud místo toho chcete provádět závod, který není v rámci klubu nebo sdružení a je bez přítomnosti diváků (v tomto kontextu se rozumí nezapojené osoby, viz definice výše), budete spadat do „otevřené“ kategorie provozu a můžete létat v podkategorii provozu A3.
Nařízení vám umožňuje létat s UA bez udržování přímého očního kontaktu s UA, pokud máte vedle sebe osobu, pozorovatele UA, udržující přímý oční kontakt s UA, sledující vzdušný prostor, aby bylo jisté, že neohrožujete další strany (např. letadla, stavby nebo osoby). Pozorovatelé UA musí být vedle vás, tak aby s vámi mohli okamžitě komunikovat v případě, že uvidí překážku, a dát vám instrukce, jak máte s UA okamžitě přistát. V každém případě, i během provozu FPV, je dálkově řídící pilot stále zodpovědný za bezpečnost letu.
Regulatorní odkaz: Článek 4 odst. d) nařízení (EU) 2019/947.
Pokud provádíte provoz v „otevřené“ kategorii, není létání nad nezapojenými osobami povoleno, tudíž zde nesmí být žádní diváci. Viz také vysvětlení nezapojených osob v rámci „porozumění nařízením (EU) 2019/947 a 2019/945“.
Ano, soukromě zhotovená UA mohou být používána a, v závislosti na jejich hmotnosti, provozována v kategorii „otevřené“ nebo „specifické“. Vy, jako provozovatel UAS, musíte plnit všechny požadavky nařízení, a v „otevřené“ kategorii můžete létat pouze v podkategorii provozu:
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.020 (5)(a) a UAS.OPEN.040 (4)(a) Části A Přílohy nařízení (EU) 2019/947.
Své služby můžete provozovat, ať už komerční či nikoli, i v „otevřené“ kategorii provozu, pokud splňujete všechny požadavky definované pro „otevřenou“ kategorii provozu.
Viz otázky týkající se podkategorie v „porozumění nařízením (EU) 2019/947 a 2019/945“.
Regulatorní odkaz: Článek 4 nařízení (EU) 2019/947; Příloha, Část A a Článek 5 odst. 1) nařízení (EU) 2019/947.
Provozovatel UASby měl vypracovat postupy přizpůsobé druhu provozu a s tím souvisejícím rizikům. Tudíž písemné postupy vypracovávat nemusí, pokud je provozovatel UAS zároveň dálkově řídící pilot, nebo pokud zaměstnává pouze jednoho dálkově řídícího pilota. V takovém případě může dálkově řídící pilot používat postupy stanovené příručkou výrobce.
Pokud provozovatel UAS zaměstnává více než jednoho dálkově řídícího pilota, měl by provozovatel UAS:
(a) vypracovat postupy pro provoz UASza účelem koordinace činností mezi svými zaměstnanci; a
(b) sestavit a vést seznam svých zaměstnanců a jim přidělených povinností.
Regulatorní odkaz: UAS.OPEN.50 Části A Přílohy nařízení (EU) 2019/947.
Veškerý provoz UAS prováděný v členských státech EASA musí být v souladu s nařízením pro UAS bez ohledu na státní příslušnost provozovatele nebo dálkově řídícího pilota. Jako rezident státu mimo EU jste tedy povinen se zaregistrovat u příslušného národního leteckého úřadu první země EU, kde hodláte létat.
V rámci registrace vám bude přiděleno „registrační číslo provozovatele UAS“, které musí být uvedeno (např. pomocí nálepky) na všech UA, která provozujete. Úplný řetězec registrovaného provozovatele (registrační číslo doplněné o tři přidělené doplňkové znaky) musí provozovatel nahrát do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla („e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno.
Jakmile se jednou zaregistrujete v hostitelské zemi, bude registrace provozovatele UAS platná v celé Evropě a provozovatel bude muset dodržovat všechna ustanovení nařízení pro UAS.
Pokud máte v úmyslu provádět provoz ve „specifické“ kategorii, musíte požádat o oprávnění k provozu u národního leteckého úřadu členského státu (členských států) EU, kde jste se zaregistroval, nebo předložit prohlášení pro standardní scénář.
Pokud chcete provádět provoz v jiném členském státě, než ve kterém jste se zaregistroval, musíte postupovat stejným způsobem jako všichni ostatní státní příslušníci členského státu, kde jste se zaregistroval. Viz otázka „Mám v úmyslu poskytovat služby (komerční a jiné) s UAS“.
Regulatorní odkaz: Článek 41 odst. 1) a 2) nařízení (EU) 2019/945.
Vzhledem k tomu, že mezi agenturou EASA a dalšími zeměmi dosud není zavedeno žádné vzájemné uznávání, nebude v oblasti UAS školení nebo kvalifikace získané ve vaší zemi pobytu v EU přijato. Předtím, než budete moci se svým UA létat, budete muset absolvovat požadovaný výcvik. Mezitím mohou jiné státy vytvořit předpisy, které mohou být považovány Evropskou komisí za rovnocenné předpisům v EU. Informace o budoucím uznávání budou zveřejněny na webových stránkách Evropské komise, jakmile budou dokončeny.
UAS je možné provozovat ve „specifické“ nebo „certifikované“ kategorii, pokud nesplňuje požadavky stanovené pro otevřenou kategorii. Viz FAQ – Jak určím, zda spadám do „otevřené“ kategorie?
Regulatorní odkaz: Článek 4 a Článek 20 nařízení (EU) 2019/947; Příloha, Část A a Článek 5 odst. 1 nařízení (EU) 2019/947, Části 1 až 5 Přílohy nařízení (EU) 2019/945.
V případě provozu spadajícího do „specifické“ kategorie závisí výcvik na provozu, který plánujete provádět. Proto pokud se provoz neřadí mezi standardní scénáře, bude po posouzení bezpečnosti potřeba, abyste navrhli příslušnému národnímu leteckému úřadu možný výcvikový kurz. Úřad (v České republice Úřad pro civilní letectví) v každém případě vyhodnotí adekvátnost výcviku, a pokud ho schválí v oprávnění k provozu, stane se tento výcvik předepsaným výcvikem.
Pokud daný provoz spadá mezi standardní scénáře, musí dálkově řídící pilot:
Za tímto účelem musí dálkově řídící pilot absolvovat výcvikový kurz a úspěšně složit zkoušku.
Jak osvědčení, tak akreditace mohou být vydány příslušným národním leteckým úřadem nebo k tomu určeným subjektem.
Regulatorní odkaz: UAS.SPEC.050 (d) a UAS.SPEC.060 (b) nařízení (EU) 2019/947.
V případě standardních scénářů je za vydávání osvědčení odpovědný příslušný národní letecký úřad. Osvědčení způsobilosti dálkově řídícího pilota je platné 5 let.
K prodloužení platnosti osvědčení, rozumí se před vypršením platnosti, může dálkově řídící pilot absolvovat seminář pořádaný příslušným národním leteckým úřadem nebo jím uznávaným subjektem, případně je potřeba způsobilost prokázat znovu.
V případě provozu ve „specifické“ kategorii, který není pokryt standardními scénáři, bude výcvik stanoven v oprávnění k provozu příslušným národním leteckým úřadem.
Regulatorní odkaz: Článek 12 nařízení (EU) 2019/947 a UAS.STS-01.020
Pro více informací kontaktujte váš příslušný národní letecký úřad (viz https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). Bližší informace k postupům uplatňovaným Úřadem pro civilní letectví nalezete na webových stránkách https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/).
Ano, výcvik absolvovaný v jednom členském státě EASA bude uznáván ve všech ostatních členských státech.
Při provozu ve „specifické“ kategorii, pokud lze provoz provádět v rámci omezení standardního scénáře a s pomocí UA příslušné třídy, je jen potřeba, aby provozovatel UAS předložil příslušnému národnímu leteckému úřadu prohlášení a počkal na potvrzení o jeho přijetí a úplnosti. Pro všechny ostatní provozy ve „specifické“ kategorii je potřeba oprávnění k provozu vydané příslušným národním leteckým úřadem.
Nejprve zkontrolujte, zda se se svým provozem nevejdete do standardního scénáře. Pokud je to možné, nepotřebujete oprávnění, ale je pouze potřeba, abyste podali příslušnému národnímu leteckému úřadu (v České republice Úřadu pro civilní letectví) prohlášení. Standardní scénář je provoz definovaný v Dodatcích k nařízení pro UAS (nařízení (EU) 2019/947). Standardní scénáře jsou založeny na použití UA označených štítkem s označením příslušné třídy (C5 nebo C6). Po podání prohlášení příslušnému národnímu leteckému úřadu obdržíte od národního leteckého úřadu potvrzení o přijetí a úplnosti a budete provozovat v souladu s omezeními standardního scénáře. Jinak existují jiné způsoby, jak získat oprávnění k provozu pro „specifickou“ kategorii, v závislosti na úrovni rizika, kterou daný provoz představuje. Provozovatel UAS může požádat o:
Po dosažení jisté provozní praxe v rámci regulačního rámce EU mohou provozovatelé UAS mohou požádat příslušný národní letecký úřad, aby posoudil jejich organizaci a vyhodnotil, zda jsou schopni sami posoudit riziko provozu. Požadavky, které mají provozovatelé UAS prokázat, jsou definovány v Části C nařízení (EU) 2019/947. Pokud je národní letecký úřad přesvědčen, vydá osvědčení provozovatele lehkých UAS (LUC) a udělí provozovatelům UAS práva na základě jejich úrovně vyzrálosti. Práva mohou být jedno nebo více z následujících:
Regulatorní odkaz: Článek 12 nařízení (EU) 2012/947.
Jako provozovatel UASlétajícího ve „specifické“ kategorii musíte:
Regulatorní odkaz: UAS.SPEC.050 nařízení (EU) 2019/947.
Jako dálkově řídící pilot musíte:
Před letem:
Během letu ve „specifické“ kategorii musíte:
Regulatorní odkaz: UAS.SPEC.060 nařízení (EU) 2019/947.
UA ve „specifické“ kategorii nemusí mít štítek s označením třídy (s výjimkou provozu podle standardního scénáře).
Jakákoli osvědčení způsobilosti dálkově řídícího pilota vydaná národním leteckým úřadem budou platit maximálně do limitního termínu daného nařízením (EU) 2019/947, konkrétně do 1. ledna 2022, do kterého musí být vaše národní osvědčení převedena na nová, která plně odpovídají uvedenému nařízení. Platnost všech národních povolení, vydaných Úřadem pro civilní letectví, končí nejpozději k datu 1. ledna 2022.
Zda budete muset v souvislosti s převodem osvědčení absolvovat další výcvik, bude záviset na postupu převodu, který se příslušný národní letecký úřad rozhodne použít s ohledem na dosaženou způsobilost a dokumentovanou provozní zkušenost v rámci národního regulačního rámce.
Pokud nemáte národní osvědčení své způsobilosti dálkově řídícího pilota, budete určitě muset po 31. prosinci 2020 absolvovat požadovaný výcvik odborné způsobilosti, který je předepsán pro „otevřenou“ kategorii.
Regulatorní odkaz: Článek 21 a Část A Přílohy (UAS.OPEN.020) a (UAS.OPEN.040) nařízení (EU) 2019/947.
Běžně jsou závody UA organizovány kluby a sdruženími. V takových případech bude možné žádat o příslušné oprávnění k provozu u svých národních leteckých úřadů v souladu s Článkem 16 nařízení (EU) 2019/947, který se rovněž vztahuje na organizaci těchto akcí.
Pokud jsou zde diváci, provoz spadá do „specifické“ kategorie provozu a je třeba zažádat o oprávnění k provozu od národního leteckého úřadu.
Nařízení vám umožňuje létat s UA bez udržování přímého očního kontaktu s UA, pokud máte vedle sebe osobu, pozorovatele UA, udržující přímý oční kontakt s UA, sledující vzdušný prostor, aby bylo jisté, že neohrožujete další strany (např. letadla, stavby nebo osoby). Pozorovatelé UA musí být vedle vás, tak aby s vámi mohli okamžitě komunikovat v případě, že uvidí překážku, a dát vám instrukce, jak máte s UA okamžitě přistát. V každém případě, i během provozu FPV, je dálkově řídící pilot stále zodpovědný za bezpečnost letu.
Regulatorní odkaz: Článek 4 písm. d) nařízení (EU) 2019/947.
Je-li akce organizována klubem nebo sdružením, který/které získal/získalo oprávnění k provozu od národního leteckého úřadu, nebo organizátor získal oprávnění k provozu pro provoz ve „specifické“ kategorii, je přítomnost diváků povolena.
Soukromě zhotovená UA jakékoli hmotnosti mohou být provozovány ve „specifické“ kategorii, pokud jsou uvedeny v oprávnění k provozu vydaném příslušným národním leteckým úřadem.
Počínaje datem 31. prosince 2020 bude jakékoli oprávnění vydané jedním členským státem platné v ostatních členských státech EASA. Provozovatel UAS je povinen získat oprávnění k provozu od národního leteckého úřadu státu zápisu do rejstříku (registrace), případně předložit národnímu leteckému úřadu prohlášení (pokud má v úmyslu provádět provoz podle standardního scénáře).
U provozu, na který se vztahuje standardní scénář (STS), musí provozovatel UAS zaslat národnímu leteckému úřadu státu, kde má v úmyslu provádět provoz, kopii prohlášení a kopii potvrzení o přijetí a úplnosti, které obdržel od národního leteckého úřadu státu zápisu do rejstříku (registrace). Poté může provozovatel UAS zahájit provoz v souladu s požadavky standardního scénáře a s ověřením zeměpisné zóny publikované národním leteckým úřadem, kde je provoz prováděn. Standardní scénáře jsou založeny na použití UA označených štítkem s označením příslušné třídy (C5 nebo C6).
U provozů, na které se nevztahuje standardní scénář ve „specifické“ kategorii, musí provozovatel UAS zajistit, aby zmírňující opatření předložená v jeho původním posouzení rizik byla vhodná pro nové prostředí, ve kterém plánuje provoz, nebo je nezbytné je aktualizovat.
Poté musí provozovatel UAS předat národnímu leteckému úřadu členského státu zamýšleného provozu žádost, která musí obsahovat:
Poté, co národní letecký úřad státu zamýšleného provozu obdrží žádost, přezkoumá navrhované aktualizované zmírňující opatření. Potvrdí provozovateli UAS, že žádost je dostačující. Jakmile provozovatel obdrží potvrzení, může zahájit zamýšlenou činnost. Pokud bylo provozovateli UAS uděleno národním leteckým úřadem státu zápisu do rejstříku (registrace) osvědčení LUC (osvědčení provozovatele lehkých UAS) s právy ke schvalování jeho vlastního provozu, musí poskytnout národnímu leteckému úřadu státu zamýšleného provozu:
Regulatory reference: article 13 of EU regulation 2019/947.
Jakákoli národní schválení, osvědčení, oprávnění, prohlášení vydaná národním leteckým úřadem budou platit maximálně do limitního termínu daného nařízením (EU) 2019/947, konkrétně do 1. ledna 2022, do kterého musí být převedena na nová, která plně odpovídají uvedenému nařízení. Platnost všech národních povolení, vydaných Úřadem pro civilní letectví, končí nejpozději k datu 1. ledna 2022. Nové žádosti o oprávnění, osvědčení podané po 1. lednu 2022 musí být plně v souladu s příslušným nařízením EU.
Veškerý provoz UAS prováděný v členských státech EASA musí být v souladu s nařízením pro UAS bez ohledu na státní příslušnost provozovatele nebo dálkově řídícího pilota. Jako rezident státu mimo EU jste tedy povinen se zaregistrovat u příslušného národního leteckého úřadu první země EU, kde hodláte létat.
V rámci registrace vám bude přiděleno „registrační číslo provozovatele UAS“, které musí být uvedeno (např. pomocí nálepky) na všech UA, která provozujete. Úplný řetězec registrovaného provozovatele (registrační číslo doplněné o tři přidělené doplňkové znaky) musí provozovatel nahrát do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla („e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno.
Jakmile se jednou zaregistrujete v hostitelské zemi, bude registrace provozovatele UAS platná v celé Evropě a provozovatel bude muset dodržovat všechna ustanovení nařízení pro UAS.
Pokud máte v úmyslu provádět provoz ve „specifické“ kategorii, musíte požádat o oprávnění k provozu u národního leteckého úřadu členského státu (členských států) EU, kde jste se zaregistroval, nebo předložit prohlášení pro standardní scénář.
Pokud chcete provádět provoz v jiném členském státě, než ve kterém jste se zaregistroval, musíte postupovat stejným způsobem jako všichni ostatní státní příslušníci členského státu, kde jste se zaregistroval.
Regulatorní odkaz: Článek 41 odst. 1) a 2) nařízení (EU) 2019/945.
Vzhledem k tomu, že mezi agenturou EASA a dalšími zeměmi dosud není zavedeno žádné vzájemné uznávání, nebude v oblasti UAS školení nebo kvalifikace získané ve vaší zemi pobytu v EU přijato. Předtím, než budete moci se svým UA létat, budete muset absolvovat požadovaný výcvik. Mezitím mohou jiné státy vytvořit předpisy, které mohou být považovány Evropskou komisí za rovnocenné předpisům v EU. Informace o budoucím uznávání budou zveřejněny na webových stránkách Evropské komise, jakmile budou dokončeny.
Osvědčení provozovatele lehkých UAS (LUC) je osvědčení o schválení organizace. Po dosažení jisté provozní praxe v rámci regulačního rámce EU mohou provozovatelé UAS požádat příslušný národní letecký úřad státu zápisu do rejstříku (registrace), aby jejich organizace byla posouzena, s cílem prokázat, že jsou schopni sami posuzovat riziko provozu. Požadavky, které mají provozovatelé UAS prokázat, jsou definovány v Části C nařízení (EU) 2019/947. Pokud je národní letecký úřad přesvědčen, vydá osvědčení provozovatele lehkých UAS (LUC) a udělí provozovotelům UAS práva na základě jejich úrovně vyzrálosti. Práva mohou umožňovat organizaci, aby si sama schvalovala provoz, aniž by žádala o schválení.
Práva mohou být jedno nebo více z následujících:
Abyste mohli žádat o LUC, musíte být organizace (právnická osoba), nicméně některé činnosti mohou být zajišťovány subdodavatelsky.
Regulatorní odkaz: UAS.LUC.010.
To závisí na právech udělených národním leteckým úřadem.
Regulatorní odkaz: Článek 5 nařízení (EU) 2019/947.
Platnost LUC je neomezená, dokud organizace splňuje požadavky LUC. LUC může být zrušeno nebo se ho může držitel vzdát.
Regulatorní odkaz: UAS.LUC.080 nařízení (EU) 2019/947.