„Otevřená“ (Open) kategorie je kategorie provozu bezpilotních systémů, u kterých s ohledem na související rizika není vyžadováno předchozí povolení příslušného úřadu, ani prohlášení provozovatele UAS před uskutečněním provozu.
UPOZORNĚNÍ: výše uvedený přehled práv, povinností a provozních možností není zdaleka úplný a dle stavu zavádění regulačního rámce, provozní zkušenosti a vývoje trhu s bezpilotními letadly bude dle potřeby aktualizován.
Přelétávání osob, prostředků a staveb (nebo také chodníků, komunikací, ochranných pásem vedení, zvláště chráněného území apod.) bez koordinace s dotčenými osobami resp. subjekty a bez přijetí odpovídajících bezpečnostních opatření nebo získání příslušných povolení v tuto chvíli není ani v „otevřené“ kategorii provozu možné. Ve vztahu k osobám sice platí, že v podkategorii provozu A1 přelétnutí osob nezapojených do provozu v zásadě možné je, ale současně platí, že pokud je to možné (což zpravidla možné je), měl by se pilot přelétávání osob nezapojených do provozu vyhnout. Obdobně se pak postupuje i ve vztahu k osobám v prostředcích nebo stavbách.
Reálný provoz v ČR spadá do tzv. přechodového období, ve kterém je umožněn provoz stávajících bezpilotních systémů; ve vztahu k nim ovšem nelze z regulačního rámce vybírat provozní výhody techniky budoucí (zejména tříd C0 nebo C1), která ještě není na trhu.
Současně je třeba říci, že společný evropský regulační rámec je velice mladý a bude podléhat dalšímu vývoji. Jinými slovy: Co není možné dnes, bude možná možné zítra. Bezpilotní letadla si stále hledají místo na světě a postupně se vytváří mj. i sociální akceptabilita provozu bezpilotních letadel – regulační rámec se s ohledem na zkušenosti může vyvíjet i zcela opačným směrem. Probíhajícímu zavádění bezpilotních letadel rozhodně pomáhá nekonfliktní způsob provozu, který respektuje mj. základní práva fyzických osob nebo třeba primární účely infrastruktury.