Oddělení koordinace

Ing. Jaroslav Pekárek
vedoucí oddělení koordinace

životopis


Oddělení plní tyto úkoly:

  • příprava návrhu strategického plánu rozvoje NSA (odboru);
  • řízení projektů v oblasti implementace nové legislativy do procesů NSA (odboru);
  • řízení vytváření, implementace a vyhodnocování účinnosti a efektivnosti procesů a postupů NSA (odboru) a jejich změn, včetně provádění analýzy procesů a postupů odboru z pohledu působnosti NSA;
  • řízení projektů na vytvoření procesů a postupů odboru jak na národní úrovni (NSA), tak i na úrovni funkčního bloku vzdušného prostoru (FAB CE), k naplňování cílů jednotného evropského nebe (SES).
  • koordinuje spolupráci s okolními státy v rámci funkčních bloků vzdušného prostoru (FAB CE) za účelem spolupráce vnitrostátních dozorových orgánů (NSA) s cílem naplňování cílů jednotného evropského nebe (SES), včetně aktivní práce ve strukturách FAB CE;
  • zajišťuje udržování, organizaci aktualizace Dohody o dozoru mezi členskými státy funkčního bloku vzdušného prostoru (FAB CE) a podporu řediteli ONS v tomto úkolu; při zabezpečování realizace mezinárodní výměny veškerých vhodných informací k zajištění dohledu nad provozní bezpečností, organizace „peer review“ a projektů podpory a spolupráce ze strany EUROCONTROL a EASA, koordinace dozoru v oblasti přeshraničního poskytování služeb;
  • organizuje spolupráci a koordinaci v oblasti dohledu nad přeshraničním poskytováním služeb, včetně udržování, posuzování a předkládání návrhu řediteli odboru na aktualizaci dohody o vzájemném uznávání činností v oblasti dozoru;
  • zajišťuje mezinárodní výměnu veškerých vhodných informací k podpoře dohledu nad provozní bezpečností, zejména s ohledem na poskytování informací v rozsahu ujednání uzavřených za účelem posílení koordinačních postupů;
  • plní funkci kontaktní osoby na úrovni NSA FAB CE a CBO;
  • udržuje a archivuje dokumentaci a výstupy z mezinárodních jednání na úrovni FAB CE, CBO a z ostatních mezinárodních jednání s aktivní účastí odboru;
  • poskytuje podporu harmonizačním projektům v oblasti procesů a postupů NSA na úrovni funkčního bloku vzdušného prostoru (FAB CE);
  • úzce spolupracuje a podporuje tvorbu, monitorování a vyhodnocování výkonnostních cílů, ukazatelů a výkonnostního plánu se všemi zainteresovanými stranami v rámci FAB CE;
  • podporuje procesy analýzy a monitoringu řešení událostí v oblasti ATM/ANS u poskytovatelů letových navigačních služeb;
  • podporuje procesy analýzy nálezů zjištěných při dohledové činnosti oddělení v oblasti ATM/ANS;
  • koordinuje a provádí hodnocení lidských zdrojů s ohledem na požadované procesy a postupy odboru z pohledu působnosti NSA;
  • zajišťuje externí odbornou přípravu zaměstnanců odboru dle pokynů ředitele odboru, její evidenci a ukládání certifikátů, včetně plnění funkce národní kontaktní osoby pro kurzy v EALC;
  • koordinuje přípravu podkladů pro vypracovávání odpovědí na dotazníky a hlášení EK, EASA a EUROCONTROL;
  • zajišťuje předávání kopií příkazů k zajištění provozní bezpečnosti k EASA a dalším příslušným úřadům;
  • provádí výkon státní správy a státního dozoru nad leteckými pozemními zařízeními kategorie 3.1 dle přílohy č. 1A k vyhlášce č. 108/1997 Sb., v rámci kterého vydává osvědčení provozní způsobilosti leteckých pozemních zařízení;
  • provádí výkon státní správy a státního dozoru nad organizacemi žádajícími nebo majícími oprávnění k činnosti v rámci leteckých pozemních zařízení (LPZ) kategorie 3.1 dle § 17 zákona o civilním letectví, v rámci kterého zajišťuje celý proces opravňování organizací k výrobě, vývoji a projektování, instalacím, opravám, údržbě, zkoušení, modifikacím a konstrukčním změnám leteckých pozemních zařízení kategorie 3.1 přílohy 1A Vyhlášky č. 108/1997 Sb., v platném znění dle národních postupů, a dále provádí výběr, školení, prověřování odborné kvalifikace, evidence a metodické řízení zaměstnanců pověřených odborným dozorem nebo jinou speciální činností u opravňovaných organizací pro tato LPZ;
  • v problematice leteckých zabezpečovacích zařízení spolupracuje s oddělením letišť a je odpovědné za posouzení technické dokumentace a zajištění součinnosti (např. ve formě konzultací) pro návrhy/opatření obecné povahy související s vyhlášením ochranných pásem leteckých zabezpečovacích zařízení a za přípravu podkladů týkajících se posouzení vlivu navrhované stavby, nestavebního záměru, zařízení a/nebo činnosti na činnost leteckých pozemních zařízení, pakliže jsou tyto podklady požadovány pro použití při tvorbě konsolidovaného stanoviska Úřadu pro civilní letectví k aktualizaci územně analytických podkladů/vyjádření k žádosti s požadavkem na posouzení vlivu na bezpečnost leteckého provozu v souvislosti s provozem leteckých pozemních zařízení. V případě světelných návěstidel a podzemních leteckých staveb dle §37 odst. 4 písm. f) a g) rozhoduje o míře podpory oddělení koordinace, resp. odboru navigačních služeb ve prospěch oddělení letišť ad-hoc ředitel sekce;
  • provádí výkon státní správy a státního dozoru nad poskytovateli služeb, jakožto provozovateli ATM/ANS zařízení, systémů a složek, včetně dohledu nad posuzováním shody ATM/ANS zařízení dle evropského regulačního rámce, a to zejména:
    – s ohledem na plnění požadavků na bezpečnost a výkonnost v oblasti ATM/ANS zařízení, systémů a složek, činnost poskytovatelů služeb v oblasti technické podpory poskytování ATM/ANS, a účinnost systémů řízení ochrany před protiprávními činy poskytovatelů služeb, kybernetické a informační bezpečnosti provozovaných ATM/ANS zařízení, včetně provádění šetření, inspekcí a auditů, zpracovávání protokolů o zjištěných závadách a schvalování navržených nápravných opatření a následné kontroly efektivity jejich implementace;
    – zajištuje dohled nad plněním požadavků na provozní bezpečnost pro pracovníky v oboru zabezpečovacích elektronických zařízení v letovém provozu (ATSEP), kteří provádějí úkoly související s provozní bezpečností;
    – provádí dohled nad provozní bezpečnost změn funkčních systémů a podle schválených postupů hodnotí argumenty provozní bezpečnosti spojené s novými funkčními systémy nebo změnami stávajících funkčních systémů;
    – posuzuje a připomínkuje závazné technické specifikace (technické podmínky, Prohlášení ES o shodě nebo vhodnosti k použití) jednotlivých systémů a složek (LPZ);
    – provádí technická šetření, posuzuje instalace a integrace zařízení ATM/ANS do provozních systémů
    – zajišťuje koordinaci provozu pozemních ATM/ANS zařízení na kmitočtech 1030/1090 MHz; s cílem zajištění ochrany tohoto kmitočtového spektra;
    – udržuje databázi změn funkčních systémů, přidělování hodnotitelů, vydaných bezpečnostních podmínek a plnění dalších úkolů s tímto spojených dle schváleného postupu ředitelem sekce;
  • navrhuje a koordinuje postupy odborné přípravy zaměstnanců odboru;
  • zpracovává, řídí a udržuje příručku NSA;
  • podílí se na plánování odboru a vytváření ročního (popř. víceletého) programu dohledu s využitím pravidel „Risk Based Oversight“;
  • posuzování návrhů předpisů s celostátní působností, směrnic, normativních dokumentů, postupů a příruček ÚCL, včetně návrhů nebo posuzování návrhů jejich změn.

    Vedoucí oddělení plní tyto další úkoly:

    • koordinuje a řídí zpracovávání nebo posuzování návrhů předpisů s celostátní působností, směrnic, normativních dokumentů, postupů a příruček ÚCL, včetně návrhů nebo posuzování návrhů jejich změn s ohledem na plnění úkolů NSA;
    • koordinuje a řídí zpracovávání připomínek k návrhům zákonů, přímo použitelných právních a dalších dokumentů (NPA apod.), týkajících se dozorovaných činností v rámci oddělení nebo odboru;
    • je kontaktní a odpovědnou osobou v případě projektů podpory a spolupráce ze strany EUROCONTROL a EASA;
    • připravuje dokumentaci LSSIP, včetně související koordinace s ostatními vnitrostátními dozorovými orgány a dozorovanými poskytovateli letových navigačních služeb;
    • ve spolupráci s manažerem systému řízení ÚCL poskytuje podporu procesům analýzy nálezů zjištěných při dohledové činnosti odboru a dalších informací s cílem zaměření dohledu s ohledem na zjištěná rizika (Risk Based Oversight – RBO);
    • zpracovává a předkládá řediteli odboru podklady do ročního plánu odboru, podílí se na zpracování ročního (popř. víceletého) programu dohledu s využitím pravidel RBO;
    • primárně sleduje a zajišťuje evidenci všech hlášených událostí v letovém provozu, které mají vztah k ATM a podle pokynů ředitele sekce zajišťuje přípravu, tvorbu a monitoring plnění národních a/nebo regionálních (FAB CE) výkonnostních cílů a plánů dle přímo použitelného předpisu EU, k tomu zajišťuje koordinaci, sdílení a předávání informací a vyhodnocování příslušných ukazatelů výkonnosti;
    • pravidelně informuje ředitele odboru a vedoucí oddělení ODO o stavu evidence hlášených událostí v letovém provozu, které mají vztah k ATM/ANS, k tomu udržuje a aktualizuje stanovenou databázi událostí;
    • analyzuje a monitoruje řešení událostí v oblasti ATM/ANS u poskytovatelů letových navigačních služeb;
    • podílí se na zpracování ročního plánu odboru a programu regulatorních auditů provozní bezpečnosti, inspekcí a kontrol státního dozoru;
    • koordinuje a provádí monitoring projektů SESAR a vypracovává o tom zprávy, které předkládá řediteli odboru;
    • zajišťuje předávání kopií příkazů k zajištění provozní bezpečnosti k EASA a dalším příslušným úřadům;
    • podílí se na vypracovávání odpovědí na dotazníky a hlášení ICAO, EK, EASA a dalších evropských institucí;
    • je odpovědný za tvorbu, monitorování a vyhodnocování výkonnostních cílů, ukazatelů a výkonnostního plánu a jeho monitorovacích zpráv se všemi zainteresovanými stranami v rámci ČR i v rámci FAB CE;
    • zajišťuje přípravu podkladů k plnění smlouvy o refundaci nákladů vnitrostátního dozorového orgánu na poskytování letových navigačních služeb;
    • sleduje vývoj legislativních změn a předpisových požadavků a souvisejících dokumentů ICAO, EU, EASA, případně jiných subjektů, a provádí jejich praktickou implementaci do realizovaných činností;
    • zajišťuje koordinaci dohledu s odborem vojenského letectví v otázkách ATM/ANS;
    • podílí se na dohledu nad poskytovateli letových navigačních služeb a na výkonu státního dozoru v oblasti civilního letectví dle působnosti ONS;
    • plánuje a řídí odbornou přípravu zaměstnanců oddělení podle schválených postupů a vyhodnocuje její dosaženou úroveň; účastní se odborné přípravy zaměstnanců odboru a provádí samostatnou odbornou přípravu;
    • provádí činnosti ke zlepšení informačního systému a jeho technických a programových prostředků, k aktualizaci základních pracovních dokumentů a dalšímu zefektivnění činnosti odboru a sekce obecně.
    • řídí zpracování a úschovu záznamů činností oddělení;
    • předkládá řediteli odboru, návrhy na vydání Oprávnění pro provádění činností dle § 17 zákona o civilním letectví na LPZ kategorie 3.1 přílohy 1A Vyhlášky č. 108/1997 Sb., v platném znění, a to na základě odborného posouzení žádostí o jeho vydání, obnovu nebo změnu;
    • na základě odborného posouzení výsledků kontrolní činnosti v rámci státního dozoru nad držiteli Oprávnění pro činnost dozorovaných organizací předkládá řediteli odboru návrhy na vydání rozhodnutí k odebrání, pozastavení nebo změně oprávnění, anebo uložení dozorované organizaci závazného opatření k odstranění závad;
    • zpracovává, posuzuje a dle oprávnění schvaluje nebo předkládá řediteli odboru ke schválení návrhy na vydání rozhodnutí ve správním řízení, vydání souhlasu či akceptace v dané věci;
    • navrhuje a předkládá řediteli odboru podklady k vydání příkazů k zajištění provozní bezpečnosti a řídí ověřování jejich plnění v rámci působnosti oddělení;
    • plní další úkoly uložené ředitelem odboru a ředitelem sekce.
    Máte nejasnosti? Zanechte nám vzkaz
    Autor stránky: Sekce pro správu a veřejnost

    Zanechat vzkaz:

    Děkujeme za váš zájem nás zkontaktovat. Odpověď zašleme na vámi uvedený email. V případě dotazů nesouvisejících s touto stránkou využijte prosím možnosti v sekci Kontakty.
    Vaším podnětem se bude zabývat: Sekce pro správu a veřejnost