Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 2. 1. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
„o poskytnutí informací týkajících se všech uskutečněných letů z letiště v Dalamanu do Prahy na letiště Václava Havla v období od 9. července 2023 od 16:00 hod. do 10. července 2023 do 3:30 hod. tureckého času.“
Odpověď:
Úřad žádosti vyhověl a k žádosti uvedl následující:
V působnosti Úřadu pro civilní letectví není evidování veškerých letů uskutečněných z či na letiště na území České republiky. V rámci stížností cestujících na letecké dopravce ve vztahu k aplikaci Nařízení EP a Rady (ES) č. 261/2004 se Úřad pro civilní letectví zabývá a zjišťuje bližší informace toliko ke konkrétním letům. S ohledem na skutečnost, kdy pak o stížnostech cestujících se nevede správní řízení, kdy k přiznání případného nároku na finanční kompenzaci podle práva Evropské unie je příslušný toliko orgán moci soudní, hodnotí Úřad pro civilní letectví podklady opatřované mimo jiné z veřejných zdrojů z hlediska jejich vypovídající hodnoty toliko v rámci obecných zásad správního práva.
Z dozorové činnosti Úřadu pro civilní letectví nad plněním povinností leteckých dopravců je nám známa informace, že dne 9. července 2023 se na trase DML PRG uskutečnil let společnosti Smartwings, a.s. QS2689 s odletem v 19:32 a příletem v 21:29, jehož původní odlet byl plánován na 16:10. Let QS 2689 byl opožděn na příletu o 3h 19 min. Dne 10. 7. 2024 se na trase DML PRG uskutečnil let společnosti Smartwings, a.s. QS2629 s odletem v 03:39 a příletem v 05:20, který byl přesměrován pro účely přepravy části cestujících z letu QS 2689 zpět do České republiky. Let byl opožděn o 1 h 38 min.
K tomuto Úřad pro civilní letectví pro komplexnost dále uvádí, že podle zjištění se let QS2689 neuskutečnil podle letového plánu z důvodu nepříznivého počasí na letišti DML, konkrétně kvůli kombinaci nadprůměrně vysoké teploty (90. percentil) a velmi nepříznivého větru (98. percentil). S ohledem na přetrvávání nepříznivého počasí bylo rozhodnuto, oproti původně plánovanému vzletu z dráhy RWY 19, o vzletu z dráhy RWY 01, v rámci které by nedošlo k překročení limitu zadní složky větru letadla jinak bránící vzletu. Na trase vzletu z dráhy RWY 01 jsou však terénní překážky omezující maximální přípustnou vzletovou hmotnost letadla oproti vzletu z dráhy RWY 19. Z uvedeného důvodu, v kombinaci s přetrvávající nadprůměrnou vysokou teplotou, tak bylo nutné snížit vzletovou hmotnost letadla, aby byl umožněn jeho bezpečný vzlet, v důsledku čehož byl let QS2689 uskutečněn pouze s částí původních cestujících. S ohledem na uvedené měl Úřad pro civilní letectví ve vztahu k letu QS2689 za prokázané nastání tzv. mimořádných okolností ve formě nepříznivého počasí vylučující odpovědnost leteckého dopravce ve smyslu práva EU.
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 13. 1. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
„Žádáme Vás o výklad a stanovisko k aplikaci níže uvedených ustanovení nově vydaného předpisu CAA-SL-102-0-24 „Podmínky pro provádění seznamovacích letů“, jak níže uvedeno:
Ustanovení článku 6 odst. 4a písmeno c) nařízení Komise (EU) č. 965/2012, které upravuje podmínky seznamovacích letů, a čl. 2.1. Podmínek pro provádění seznamovacích letů uvádí:
„Seznamovací lety, výsadkové lety, vlečení kluzáků nebo akrobatické lety prováděné buď organizací pro výcvik, jejíž hlavní místo obchodní činnosti se nachází v některém členském státě a jež je uvedená v článku 10a nařízení Komise (EU) č. 1178/2011, nebo organizací vytvořenou za účelem propagace sportovního či rekreačního létání, za podmínky, že organizace letadlo provozuje na základě vlastnictví nebo nájmu/pronájmu bez posádky, že let nevytváří zisk vyplácený mimo organizaci a že lety, kterých se účastní osoby, jež nejsou členy organizace, představují pouze okrajovou činnost organizace.“
Žádáme Vás o výklad této normy, konkrétně:
1) Rozsahu aplikace podmínek označených tučně: Zda se tyto podmínky („nevytváří zisk vyplácený
mimo organizaci“ a „okrajová činnost organizace“) vztahují pouze na „organizaci vytvořenou za účelem propagace sportovního či rekreačního létání“, nebo také na „organizaci pro výcvik, jejíž hlavní místo obchodní činnosti se nachází v některém členském státě, a jež je uvedená v článku 10a nařízení Komise (EU) č. 1178/2011“ (tedy na klasické letecké školy).
2) Způsobu zajištění souladu se zákazem vyplácení zisku mimo organizaci: Pokud se uvedené podmínky vztahují i na organizace pro výcvik, jaké konkrétní kroky by taková organizace (např. ve formě s.r.o.) měla podniknout, aby zajistila, že bude schopna prokázat, že zisk vygenerovaný seznamovacími lety nebyl vyplácen mimo organizaci? Jakým způsobem mají být přiřazovány náklady (přímé, ale zejména nepřímé), které organizace vynaložila na provedení seznamovacích letů a dále, jak má ve smyslu ustanovení 4.7 Pravidel pro provádění seznamovacích letů organizace evidovat, že zisk vygenerovaný prováděním seznamovacích letů nebyl vyplacen mimo organizaci.
3) Dále bylo žádáno o stanovisko Úřadu k tomu, zda osoba odpovědná za provádění seznamovacích letů dle ustanovení čl. 4.2 Podmínek pro provádění seznamovacích letů musí být s ohledem na rozsah jejich povinností vždy přítomna při provádění seznamovacích letů, či zda může své povinnosti delegovat na jinou osobu, která se za provozovatele provádění konkrétního seznamovacího letu účastní. V této souvislosti rovněž bylo žádáno o sdělení, zda osoba odpovědná za provádění seznamovacích letů může být současně velícím pilotem provádějícím takový let.
4) Dále bylo žádáno o sdělení, zda osoba ve funkci PIC provádějící seznamovací lety může být postižena za spáchání přestupku podle ustanovení § 92 odst. 1 písm. c) zákona o civilním letectví případně § 92 odst. 3 písm. b) zákona o civilním letectví, pokud bude pilotovat seznamovací lety prováděné v rozporu s právními předpisy (tedy například připustí účast osoby mladší 12 let na takovém letu).“
Odpověď:
Úřad žádosti vyhověl a k žádosti uvedl následující:
Ad 1):
Veškeré podmínky stanovené v čl. 6 odst. 4a písm. c) nařízení Komise (EU) č. 965/2012, tedy „že organizace letadlo provozuje na základě vlastnictví nebo nájmu/pronájmu bez posádky, že let nevytváří zisk vyplácený mimo organizaci a že lety, kterých se účastní osoby, jež nejsou členy organizace, představují pouze okrajovou činnost organizace.“ se vztahují na všechny organizace provádějící seznamovací lety, tedy jak na „organizaci pro výcvik, jejíž hlavní místo obchodní činnosti se nachází v některém členském státě a jež je uvedená v článku 10a nařízení (EU) č. 1178/2011“, tak na „organizaci vytvořenou za účelem propagace sportovního či rekreačního létání.“
Analogicky je nahlíženo na organizace provádějící seznamovací lety s kluzáky podle čl. 3 odst. 2 písm. c) prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/1976 a na organizace provádějící seznamovací lety s balony podle čl. 3 odst. 2 písm. c) prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/395.
Ad 2):
Požadavek na prokázání nevyplácení zisku vygenerovaného ze seznamovacích letů mimo organizaci vyplývá přímo z definice seznamovacího letu (viz odpověď na otázku č. 1), přičemž organizace musí být schopna v rámci své evidence seznamovacích letů prokázat, že platby za tyto lety jdou jen organizaci a nikoliv jinému subjektu. Tento požadavek není nový, je stanoven od začátku možnosti provádět seznamovací lety.
Organizace může prokázat, že zisk, který vytvoří, není vyveden mimo organizaci několika způsoby. Jak je uvedeno výše, základním způsobem je vedení transparentního účetnictví v souladu s právním řádem ČR (tj. podrobná evidence příjmů a výdajů) – transparentnost v těchto výkazech může být důkazem, že zisk zůstává v organizaci, dále plnění zákonných povinností (např. povinnost podnikajících právnických osob zveřejňovat své účetní závěrky ve veřejném rejstříku dle zákona č. 563/1991 Sb., zákon o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů) a případně zavedení vnitřních kontrolních mechanismů (nezávislý auditor může potvrdit, že finanční výkazy odpovídají skutečnosti a že nedochází k neoprávněnému vyvádění zisku).
Další možností může být deklarace o způsobu nakládání se ziskem, např. ve vnitřních dokumentech organizace (stanovy, zápisy z jednání řídících orgánů, apod.) může být výslovně uvedeno, že zisk bude reinvestován do organizace nebo použit na její činnost (např. u neziskových organizací).
A v neposlední řadě to může být doklad o průkazném využití zisku, např. reinvestice do organizace (nákup majetku, investice do rozvoje organizace, odměňování zaměstnanců, apod.) nebo doklad o výdajích související s hlavní činností, tj. u neziskových organizací by mělo být jasně prokázáno, že zisk byl použit na podporu jejich aktivit nebo naplňování hlavního cíle organizace např. dle stanov.
Některý z uvedených způsobů prokázání, že zisk není vyveden mimo organizaci, by mohl pak kontrolovat v rámci průběžného dozoru Úřad a v jiných případech předpokládáme součinnost s příslušnými úřady, např. celní správou nebo finančními úřady.
Ad 3):
Osoba odpovědná za provádění seznamovacích letů nemusí být vždy přítomna při provádění seznamovacích letů, může své povinnosti v době své nepřítomnosti delegovat na jinou osobu. Rovněž může být velícím pilotem provádějícím seznamovací let. Případné odpovědnosti a jejich delegování při organizaci seznamovacích letů doporučujeme upravit ve vnitřním předpisu takové organizace.
Ad 4):
Jak je uvedeno v ust. 1.1 Podmínek pro provádění seznamovacích letů – CAA-SL-102-0-24: „Nedodržení Podmínek může mít za následek zahájení správního řízení pro podezření ze spáchání přestupku naplňujícího skutkovou podstatu ustanovení § 93 odst. 1 písm. l) zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, s právnickou nebo podnikající fyzickou osobou, která „provozuje obchodní leteckou dopravu bez licence nebo bez povolení“ nebo ustanovení § 93 odst. 3 písm. c) téhož zákona, tedy, pokud „právnická nebo podnikající fyzická osoba provádí lety ve vzdušném prostoru České republiky v rozporu s podmínkami stanovenými v tomto zákoně nebo přímo použitelném předpise Evropské unie upravujícím provádění letů ve vzdušném prostoru.“.
Úprava dle výše uvedených nařízení EU míří přímo na organizace, z čehož vyplývá, že primární odpovědnost za dodržování podmínek pro seznamovací lety dle nařízení EU ve spojení s dokumentem CAA-SL-102-0-24 se uplatňuje ve vztahu k organizaci (právnické osobě), proto případný postih za jejich nedodržení by mířil na ni. Velící pilot je pak zejména odpovědný za samotné provedení letu, tedy by mohl být postihnut např. za nedodržení pravidel létání (nedodržení minimální výšky letu, narušení omezeného nebo zakázaného prostoru apod.). Ve vámi uvedeném příkladu by pak při posuzování ze strany Úřadu rozhodovalo, zda by organizace byla schopna prokázat, že velící pilot postupoval v rozporu s podmínkami, pokud by se například hájil tím, že o věkovém omezení nevěděl. Z tohoto důvodu je tedy žádoucí, aby organizace zpracovala vnitřní předpis pro provádění seznamovacích letů a prokazatelně s ním piloty, kteří tyto lety pro ni provádějí, seznámila.
V souvislosti s výše uvedeným Úřad na závěr upozorňuje, že dotazování se na stanoviska k právním předpisům (názory) či přímo jejich výklady není předmětem práva na informace, jak vyplývá z ustanovení § 2 odst. 4 Inf, což bylo aprobováno i judikaturou (např. usnesení Městského soudu v Praze ze dne 30. 8. 2005, čj. 10 Ca 174/2005-20). Úřad se nicméně, oproti jinak zákonnému postupu spočívajícímu v odmítnutí žádosti na základě § 2 odst. 4 ve spojení s § 15 odst. 1 Inf, rozhodl stanovisko k dané problematice zaujmout a tímto tak vytvořit informaci již podléhající poskytnutí ve smyslu Inf. Uvedené však nijak nenarušuje skutečnost, kdy oprávnění vykládat právní předpisy právně závazným způsobem svědčí v konkrétních případech zásadně a pouze orgánům moci soudní. Stanovisko Úřadu tak nelze považovat za právně závazný výklad právního předpisu a nelze jej tedy v tomto smyslu ani aplikovat bez dalšího.
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 9. 2. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
1) „,Úřad pro civilní letectví vydal dne 28. července 2014 stavební povolení stavby “Přemístění cestujících do nového terminálu Jana Kašpara, letiště Pardubice” (č.j. 4183-14-701). Žádám Úřad pro civilní letectví dle zákona 106/1999 Sb. o informaci, jaké jsou podmínky tohoto stavebního povolení (případně i změn stavby před dokončením) a jaké podmínky obsahuje kolaudační souhlas s užíváním této stavby. Předem děkuji za zaslání kopie uvedeného stavebního povolení (případně i změn) a kolaudačního souhlasu na můj mail: xxxx. Pokud mi nemůžete poslat kopii mailem, žádám o nahlédnutí do spisu s uvedeným stavebním povolením a kolaudačním souhlasem z důvodu mého právního zájmu získat údaje, které budu moci uplatnit v jiném řízení. Předem děkuji za informaci, kde mohu do spisu s uvedeným územním rozhodnutím nahlédnout“
Odpověď:
Úřad žádosti vyhověl a požadované stavební povolení bylo žadateli zasláno přílohou přípisu.
Příloha:
– SP_14730_0046_0214_Premisteni_odbaveni_cestujicich_Terminal_Jana_Kaspara_letiste_Pardubice
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 20. 2. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
Odpověď:
Požadované informace byly zaslány ve vyplněné Excel tabulce, která byla přílohou přípisu – zde
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 21. 2. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
Odpověď:
Ad 1.
Ve věci civilního provozu ve vyšších výškách nad cca 1,5 km, zmiňované místo je v blízkosti jedné z přibližovacích tratí pro přistání na letišti Praha-Ruzyně (viz. přiložená mapa). Předmětné letiště Praha-Kbely je pak vojenské letiště (včetně souvisejícího řízeného okrsku v jeho okolí do výšky cca 1 km nad zemí), takže je potřeba pro informace k jeho provozu kontaktovat Ministerstvo obrany, odbor dohledu nad vojenským letectvím, kdy předmětnými informacemi Úřad nedisponuje.
Ad 2.
Letové informace včetně mapových podkladů se průběžně aktualizují, stejně tak reálné vytížení konkrétních letových tratí závisí na více faktorech jako je objem provozu, počasí, stavební aktivity na dráhovém systému letišť apod. Nicméně, pokud se týká samotné konstrukce zmiňované civilní přibližovací tratě, není nám známo, že by došlo k nedávné době k její významné změně.
Ad 3.
Podrobnosti k civilnímu provozu včetně popisu letových tratí a souvisejících mapových podkladů lze získat ve veřejně přístupné Letecké informační příručce na webové stránce AIP – Aeronautical Information Publication (AIS ANS C.R.).
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 25. 2. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
Odpověď:
Úřad pro civilní letectví neeviduje v posledních třech letech stížnosti držitelů licence na provoz obchodní dopravy nebo jiných subjektů činných na poli letectví na podmínky, za kterých jsou prováděny tzv. „seznamovací lety“.
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 3. 3. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
„Ve svém sdělení čj. 2443 – 25 – 110, kterým jste odpovídali na předchozí dotaz, jste uvedli:
Úřad pro civilní letectví neeviduje v posledních třech letech stížnosti držitelů licence na provoz obchodní dopravy nebo jiných subjektů činných na poli letectví na podmínky, za kterých jsou prováděny tzv. „seznamovací lety“.
Toto sdělení je v příkrém rozporu s informacemi uvedenými na Vašich internetových stránkách https://www.caa.cz/news/uverejneni-otazek-a-odpovedi-k-novym-podminkam-pro-seznamovaci-lety-caa-sl-102-n-24/:
Seznamovací lety
– Měla sekce letová důvod připravit toto nové vydání?
ANO. I když je seznamovací let v duchu předpisových požadavků EU letem za úplatu, tedy obchodní leteckou dopravou (OLD), je na základě odchylky od pravidel pro OLD a jasně stanovených podmínek poskytovatel takových letů osvobozen od plnění poměrně složitých pravidel a od procesu osvědčování, který je na provozovatele OLD kladen. V minulosti se sekce letová v rámci své dozorové činnosti setkala s tím, že je institut tohoto letu využíván pro masové provádění obchodní letecké dopravy, především tzv. vyhlídkových letů, aniž by byly dodržovány účel a podmínky, které evropská legislativa pro tyto lety stanovila. Z tohoto důvodu bylo přikročeno ke změnám, která by měly zajistit, že budou pravidla stanovená evropskou regulací dodržována a nebude docházet k různým výkladům toho, co je možné a co už ne. Dále je nutné upozornit, že sekce letová v minulosti řešila i několik podnětů osvědčených provozovatelů obchodní letecké dopravy, kteří upozorňovali na využívání tohoto institutu v masovém měřítku a tím narušování obchodního prostředí a rovných podmínek v rámci segmentu obchodní letecké dopravy. Nejedná se tedy o unáhlenou změnu, která by nebyla podložena dostatkem podkladů, jak bude uvedeno dále, ale o transparentní deklaraci postoje úřadu při svém státním dozoru.
Žádám Vás tedy o vyjasnění, které z výše uvedených sdělení je pravdivé a v případě, že je pravdivé sdělení uvedené na Vašich stránkách, pak žádám o:
1. poskytnutí kopií těchto stížností.
2. sdělení, jak byly nadepsaným úřadem tyto stížnosti řešeny?“.
Odpověď:
Úřad žádosti vyhověl a k žádosti uvedl následující:
Uvedené sdělení na internetových stránkách Úřadu není ve vzájemném rozporu s informací dříve poskytnutou v režimu InfZ na základě Vaší žádosti ze dne 25. 2. 2025, jelikož se týkají dvou, byť souvisejících, ale ve své podstatě (právně) odlišných věcí.
Úřad konstatuje, že podněty provozovatelů obchodní letecké dopravy, o kterých je hovořeno na internetových stránkách Úřadu, byly obdrženy v řádech jednotek, a to pouze ústně, tj. telefonicky či při osobních jednání našich inspektorů s provozovateli. Po dožádání o zaslání případného písemného podnětu, žádný na Úřad doručen nebyl. Z tohoto důvodu nelze případně ani poskytnout kopie podnětů, protože Úřad žádné neeviduje, jelikož je v písemné podobě neobdržel.
Sekce letová Úřadu v minulých letech nejdříve řešila situaci v rámci průběžného dozoru u provozovatelů letadel, v rámci dozoru leteckých veřejných vystoupení a další dozorové činnosti v rámci všeobecného letectví, kdy se osvětovou formou snažila provozovatelům letadel vysvětlovat základní principy a myšlenky pro seznamovací lety. Uveřejňovala materiály na internetových stránkách Úřadu, ve kterých upozorňovala na pravidla pro přepravu osob na palubě dle legislativy EU nebo jakým způsobem je možné provádět některé činnosti v rámci provozu SPO.
Dále byly odesílány výzvy k odstranění nebo úpravě nabídky letů subjektům, u kterých v rámci vlastního šetření a průzkumu webových stránek leteckých provozovatelů bylo zjištěno nabízení letů, které svým charakterem odpovídají obchodní letecké dopravě, aniž by tyto subjekty byly držiteli potřebných osvědčení. Některé subjekty na výzvu Sekce letové zareagovaly, jiné ovšem ne, a tak v roce 2022 přikročila Sekce letová k zavedení prvního kontrolního a regulačního nástroje, kterým bylo povinné hlášení počtu hodin, které subjekty použily pro seznamovací lety. Tento nástroj Sekce letové je založen na důvěře v provozovatele, že předávají odpovídající a přesné údaje o tomto počtu. Dvouleté období sběru těchto údajů pak přispělo k tomu, že si Sekce letová vytvořila představu o dostatečném počtu letových hodin, které subjekty mohou využívat pro seznamovací lety, a podle toho mohla kvantifikovat tzv. okrajovou činnost. Dalším nástrojem bylo zahájení pravidelného průběžného dozoru subjektů, které seznamovací lety provádějí.
K tomuto doplňujeme, že na internetových stránkách Úřadu je hovořeno o podnětech, nikoliv o stížnostech, jejichž obecnou právní úpravu obsahuje § 175 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a z které je zřejmé, že stížnost může podat každý, kdo přichází do kontaktu se správním orgánem, aniž by nutně musel být v procesním postavení účastníka řízení.
Ve vztahu k Vámi dožádaným informacím je přitom zásadní rozlišovat pravomoc a působnost Úřadu na úseku stanovování podmínek pro seznamovací lety, od pravomoci a působnosti Úřadu na úseku dozoru nad dodržováním stanovených podmínek pro seznamovací lety. S ohledem na Vaše osobní poměry a ve vztahu k žádosti o informace podané dne 25. 2. 2024, jejímž předmětem byl mimo jiné dotaz: „obdržel nadepsaný úřad v posledních třech letech stížnosti držitelů licence na provoz obchodní dopravy (lhostejno zda letounové či vrtulníkové) či jiných subjektů činných na poli letectví na podmínky, za kterých jsou prováděny tzv. „seznamovací lety“?“, Úřad vyhodnotil, že žádost nesměřuje na podněty ve smyslu výše zmiňovaných internetových stránek Úřadu, které by případně bylo možné vyhodnotit jako podněty k zahájení řízení z moci úřední podle § 42 správního řádu, ale na stížnosti vůči nastaveným podmínkám, za kterých lze seznamovací lety provozovat. Ve smyslu již dříve poskytnuté informace tak nelze než podotknout, že takové stížnosti od jmenovaných osob Úřad neobdržel, pročež nelze ani vyhovět podmíněné žádosti o poskytnutí kopií těchto stížností a způsobu jejich vyřízení. O skutečnosti, že nelze v tomto smyslu poskytnout ani kopie podnětů úřad vyrozuměl již výše.
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 28. 2. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
„1) Počet účastníků H kurzu včetně datumu konání příslušného kurzu z r. 2024
2) Jmenovitý seznam účastníku H kurzu konaného 27.5.-2.6.2024
3) Celkový počet udělených speciálních oprávnění H (instruktor parašutismu) z H kurzu konaného 27.5.-2. 6. 2024
4) Jmenovitý seznam účastníků H kurzu konaného 27.5.-2.6.2024, kterým bylo uděleno speciálních oprávnění H (instruktor parašutismu)
5) Kopie protokolů o přezkoušení všech účastníků H kurzu konaného 27.5.-2.6.2024“
Odpověď:
V souvislosti s výše uvedenými Požadovanými informacemi Úřad doplňuje, že informace jsou poskytovány v souladu s platnými a účinnými předpisy v oblasti ochrany osobních údajů (§8a odst. 1 InfZ), na jejichž ochranu se uplatní především Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů), tedy s respektováním ochrany osobních údajů dotčených subjektů.
Úřad uvádí, že uvedený kurz, na který se žadatel/ka dotazuje, tedy „Kurz speciálního oprávnění „H“ „ se konal ve dnech 27. 5. – 2. 6. 2024, a celkem se ho zúčastnilo 9 osob. Nad rámec uvedeného Úřad doplňuje, že tento kurz není přímo organizován Úřadem. Úřad pouze následně, na základě předložení protokolu stran úspěšného účastníka, zapisuje kvalifikace do průkazu způsobilosti. V tomto smyslu tak úřad nemá ani souhlas účastníků kurzu se zveřejněním jejich osobních údajů a informace se tak poskytuje pouze v rozsahu účastníka kurzu – pana/í XX, který/á je současně žadatelem o informace. Celkem bylo v rámci „Kurzu speciálního oprávnění „H“ uděleno oprávnění osmi osobám, přičemž v příloze naleznete kopie protokolů o přezkoušení účastníků „H“ kurzu (s anonymizací osobních údajů) konaného ve dnech 27. 5. – 2. 6. 2024.
Přílohy:
– Protokol 1
– Protokol 2
– Protokol 3
– Protokol 4
– Protokol 5
– Protokol 6
– Protokol 7
– Protokol 8
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 5. 3. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
Odpověď:
Úřad žádosti částečně vyhověl a k žádosti uvedl následující:
V souvislosti s výše uvedenými požadovanými informacemi Úřad uvádí, že v souladu s § 6 odst. 1 InfZ, tedy v případě, že žádost o poskytnutí informace směřuje k poskytnutí již zveřejněné informace, může povinný subjekt místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace, zejména odkaz na internetovou stránku, kde se informace nachází. Níže proto přikládáme odkazy na webové stránky Úřadu, kde naleznete zveřejňované informace.
Ad 1)
K uvedenému bodu Úřad žadateli sděluje, že povinně zveřejňované informace Úřadu naleznete pod odkazem: Povinně zveřejňované informace – Úřad pro civilní letectví.
Ad 2)
Výroční zprávy o činnosti Úřadu v letech 2023 a 2024 v oblasti svobodného přístupu k informacím, jejichž povinnost zveřejnění vyplývá z § 18 InfZ, naleznete pod odkazem: Výroční zpráva ÚCL dle § 18 z. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – Úřad pro civilní letectví.
Ad 5) – 8)
V souvislosti s uvedenými body žádosti Úřad uvádí, že informace o způsobu vyřízení a obsahu jednotlivých požadovaných informací naleznete pod odkazem: Poskytnuté informace za rok 2023 – Úřad pro civilní letectví a Poskytnuté informace za rok 2024 – Úřad pro civilní letectví.
Úřad dále žadateli sdělil, že žádost v rozsahu požadovaných informací v otázkách č. 3, a 4, tedy „Počet žádostí, u kterých byla lhůta prodloužena podle § 14 odst. 6 písm. d) – za roky 2023, 2024“, dále „Počet žádostí vyřízených nahlédnutím do dokumentu podle § 4a odst. 2 písm. d) – za roky 2023, 2024“, v uvedeném rozsahu odmítl.
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 11. 3. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
„1) Žádáme o informaci, zda má společnost Smartwings, a.s., IČO: 256 63 135 se sídlem K Letišti 1068/30, 160 08 Praha 6 (dále jen „Smartwings“) schválený individuální plán specifikací doby letu (ARO.OPS.235) ve smyslu nařízení komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008;
2) Pokud má Smartwings schválený individuální plán specifikací doby letu ve smyslu předchozího bodu, pak žádáme o poskytnutí jeho znění;
3) Pokud nemá Smartwings schválený individuální plán specifikací doby letu ve smyslu bodu 1), pak žádáme o poskytnutí vydaného standardního plánu (či plánů) specifikací doby letů;
4) Žádáme o informaci, zda má Smartwings schválené jakékoli jiné výjimky z obecné právní úpravy (evropské i tuzemské) související s činností Smartwings, tedy zejména s leteckým provozem, obchodním provozem ve smyslu výše uvedeného nařízení, které spadají do gesce Úřadu pro civilní letectví a jsou tak Úřadu pro civilní letectví známy;
5) Pokud má Smartwings schválené výjimky ve smyslu předchozího bodu, pak žádáme o poskytnutí jejich výčtu a jejich znění.
Pro úplnost bylo žadatelem uvedeno, že je známo z webových stránek úřadu, že o tytéž informace žádal jiný žadatel již v roce 2023 a 2024, přičemž tato žádost byla podána z důvodu ověření, zda se od minulých žádostí situace nezměnila, zejména zda si Smartwings nenechalo schválit jakoukoli výjimku.“
Odpověď:
Úřad žádosti vyhověl a k žádosti uvedl následující:
Ad 1)
Výše uvedená společnost nemá schválený individuální plán specifikací doby letů v souladu s ustanovením ARO. OPS. 235 nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (dále jen „nařízení 965/2012“). Úřad vydal této společnosti předchozí schválení pouze standardních plánů specifikací doby letů, jak vyžaduje ustanovení ARO.OPS.235(a) výše uvedeného nařízení u všech provozovatelů pravidelné/charterové dopravy letouny, na které se v souladu s článkem 8 nařízení č. 965/2012 vztahují požadavky ORO. FTL a CS FTL tohoto nařízení. V tomto ohledu se nic nezměnilo.
Ad 2)
Odpověď na předchozí bod.
Ad 3)
Standardní plány specifikací doby letů (FTSS), jinak řečeno bezpečnostní letová norma provozovatele, je součástí kapitoly 7 Provozní příručky, části OM-A, které podléhá toliko předchozímu schválení ÚCL ČR (viz odpověď 1). Úřad tedy standardní plán specifikací doby letů nevydává. Předpokládáme, že piloti společnosti Smartwings, stejně jako žadatel, mají k provozní příručce vydané provozovatelem přístup a znají její obsah.
Ad 4)
Výše uvedené společnosti nebyla udělena žádná výjimka dle obecné národní či evropské právní úpravy v souvislosti s uvedenou činností. V tomto ohledu se opět nic nezměnilo.
Ad 5)
Odpověď na předchozí bod.
__________________________________________________________________________________________
Úřadu pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) jakožto povinnému subjektu ve smyslu ust. § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, byla dne 17. 3. 2025 doručena žádost o poskytnutí informace. Úřad žádosti vyhověl a v souladu s ust. § 5 odst. 3 shora citovaného zákona nyní zveřejňuje obsah poskytnuté informace.
Dotaz:
„(…) žadatel/ka žádá o sdělení následujících informací (…).“
„Letiště Václava Havla Praha má zahájit 31. 3. 2025 uzavírku hlavní dráhy 06/24, která potrvá 4,5 měsíce, přičemž veškerý provoz letadel bude po dobu uzavírky hlavní dráhy převeden na vedlejší dráhu 12/30, která svými příletovými a odletovými směry vede letadla nad hustě osídlenými částmi Prahy a Středočeského kraje.
Žadatel tímto žádá povinný subjekt o poskytnutí následujících informací týkajících se podmínek provozu na vedlejší dráze 12/30:
– Žádáme o poskytnutí kopie veškerých rozhodnutí, povolení či jiných správních aktů, kterými byl povolen provoz na dráze 12/30 a jimiž byly závazně stanoveny či upraveny podmínky trvalého či dočasného provozu na této dráze.“
Odpověď:
Úřad žádosti vyhověl a k žádosti uvedl následující:
Na úvod uvádíme, že vzletová a přistávací dráha RWY 12/30 na Letišti Václava Havla Praha je v provozu již od poloviny minulého století. Vzhledem k meritu dotazu, který se váže k získání informací ve vztahu k uzavírce tzv. hlavní dráhy RWY 06/24 a převedení tohoto provozu v trvání 4,5 měsíce právě na tzv. vedlejší dráhu RWY 12/30 Úřad dovozuje, že se dotaz žadatele věcně vztahuje pouze k provozovatelem aktuálně oznámené uzavírce jedné ze vzletových a přistávacích drah, nikoliv k povolení provozu na této dráze obecně, kdy by se jednalo o mimořádně rozsáhlé množství historických informací. K uvedenému proto přikládáme aktuální platné rozhodnutí o osvědčení provozní způsobilosti letiště včetně příloh, popisujících kromě jiného i konkrétní parametry a podmínky vztahující se k dané vzletové a přistávací dráze RWY 12/30.
V souladu s ustanovením § 6 odst. 1 InfZ současně dále žadatele v podrobnostech odkazujeme na zveřejněné informace v Letecké informační příručce – AIP, kde jsou v textové části AD2-LKPR provozovatelem letiště stanoveny podmínky provozu včetně podmínek pro využívání dráhového systému. Letecká informační příručka je veřejně dostupná na adrese: https://aim.rlp.cz/.
Nad rámec uvedeného doplňujeme, že v souvislosti se zmiňovanou uzavírkou vzletové a přistávací dráhy RWY 06/24, resp. technickými opravami a úpravami, které budou v rámci této uzavírky realizovány, aktuálně probíhá na žádost provozovatele letiště změnové řízení. Toto řízení však dosud není pravomocně skončeno, a proto se k této věci nelze s odkazem na § 11 odst. 1 písm. g) InfZ dále podrobněji vyjadřovat. Lze však uvést, že posuzované změny nemají vliv na podmínky užívání vzletové a přistávací dráhy RWY 12/30.
Přílohy:
– Rozhodnuti_o_osvedceni_provozni_zpusobilosti_10363_17_701_certifikace LKPR
– Kontrolní list pro certifikaci CS6 verze4
– Kontrolni list 2 Certification Specifications (CS)_Issue 3_2017 FINAL
– priloha1_podminky_osvedceni
– priloha1_podminky_osvedceni_rev_2