Úřad pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) dohlíží na plnění povinností leteckého dopravce týkajících se náhrad a pomoci cestujícím, obrátí-li se tito cestující na Úřad se svou stížností v případě, že nastane jedna z následujících událostí (věcná příslušnost Úřadu):
a to za podmínky, že se tyto události uskutečnily (místní příslušnost Úřadu):
V kompetenci Úřadu není dohled na plnění povinností leteckého dopravce v souvislosti s událostmi, jež se týkají zejména:
Více informací zde: https://www.caa.cz/cestujici/cestujici-odepreni-obecne.
1. Cestující kontaktuje nejprve leteckého dopravce.*
2. Letecký dopravce cestujícímu do 2 měsíců neposkytne odpověď, anebo je jeho odpověď neuspokojivá.
3. Cestující vyplní a zašle Úřadu formulář v tomto odkazu: https://kompenzace.caa.cz/ (česká i anglická verze)
K vyplnění formuláře Vám doporučujeme připravit si následující dokumenty a informace:
Kontaktní údaje:
4. Po vyplnění a odeslání formuláře Úřad zašle cestujícímu informaci o obdržení stížnosti včetně čísla jednacího.
5. Úřad kontaktuje leteckého dopravce s žádostí o jeho stanovisko, k čemuž mu poskytne lhůtu 6 týdnů. Tato lhůta může být opakovaně prodlužována v závislosti na mnoha faktorech (ochota leteckého dopravce spolupracovat, vyžádání doplňujících dokumentů a jiné).
6. Úřad obdrží a vyhodnotí stanovisko leteckého dopravce.
7. Úřad kontaktuje cestujícího o výsledku šetření stížnosti; stanovisko Úřadu pro civilní letectví je přitom konečné.
8. Úřad předá leteckému dopravci bankovní údaje cestujícího, pokud o to letecký dopravce požádá.
Pokud má stížnost šetřit jiný dozorový orgán než Úřad pro civilní letectví, viz místní příslušnost Úřadu, vyplňte tento standardizovaný formulář – zde a zašlete jej národnímu dozorovému orgánu dle místní příslušnosti. Zde přikládáme odkaz na jednotlivé úřady v konkrétních zemích, kde naleznete souvisící kontakty a u některých i odkaz na online formuláře: https://transport.ec.europa.eu/document/download/d7b5dd33-4083-4faa-8132-b6dc8b3a1c07_en
* Povinnost obrátit se na leteckého dopravce má cestující pouze v případě nároku na kompenzaci dle čl. 7 nařízení 261/2004. Povinnost provozujícího leteckého dopravce poskytnout náhradu pořizovací ceny letenky dle čl. 8 odst. 1 písm. a) a náklady vzniklé cestujícímu při neposkytnutí péče dle čl. 9 nařízení 261/2004 není podmíněna uplatněním nároku u dopravce.